Communicatie en citybranding
Coördinerend portefeuillehouder: Robert van Asten
Thema’s 2022
Als het om communicatie gaat, is er komend jaar speciale aandacht voor de thema’s Zuidwest, Scheveningen en Herstel na corona. Communicatieteams werken op deze thema’s nauw samen. De teams bestaan uit professionals met brede ervaring. De focus ligt op 4 vlakken: doelgroepgerichte communicatie, het verbinden van signalen uit de stadsdelen en wijken met beleid, het in helder Haags verduidelijken welke plannen de gemeente met de stad heeft en het vergroten van de betrokkenheid van inwoners en organisaties daarbij.
Haagse positioneringsstrategie
Met de Haagse positioneringsstrategie wordt richting gegeven aan de Haagse eigenheid bij de ontwikkeling van de stad, communicatie met inwoners en ondernemers en de manier waarop Den Haag zich aan de buitenwereld presenteert. Dit wordt in 2022 ondersteund met een online dashboard op www.denhaag.nl dat meet in hoeverre de stad zich op een ‘Haagse’ manier ontwikkelt. De Haagse positioneringsstrategie wordt gefinancierd vanuit Programma 11.
En verder…
- Den Haag wil als één gemeente samenwerken aan de opgaven in de stad. Den Haag wil ook dat de vele expertises binnen de gemeente elkaar versterken. In 2022 is de interne communicatie erop gericht om dat te ondersteunen. De gemeentelijke concernagenda en de corporate story zijn daarbij belangrijke uitgangspunten.
- Vakmatig versterkt de gemeente haar communicatieacties verder met media- en omgevingsanalyse en gedragskennis.
- 2022 is het eerste jaar voor de directie Communicatie en Citybranding als onderdeel van de dienst Bedrijfsvoering. De gemeente ziet dit als een goed moment om met veel energie verder te bouwen aan een communicatie-organisatie die aantoonbaar bijdraagt aan de doelen van de stad en de gemeentelijke organisatie. De professionele principes voor communicatie staan op papier en vormen het uitgangspunt.