Informatie- en ICT-beleid
Coördinerend portefeuillehouder: Saskia Bruines
In 2022 voert de gemeente de Visie op digitalisering en dienstverlening 2020-2023 verder uit (RIS 305093).
Masterplan IT
Met het Masterplan IT (RIS305017) vernieuwt de gemeente de IT-infrastructuur en brengt daarmee de digitale basis op orde. Focus in 2022: het overdragen van resultaten en teams naar de beheerorganisatie. Daarmee wordt na afronding van het programma doorlopende doorontwikkeling van de gemeentelijke IT geborgd, zodat de IT-infrastructuur ook na afronding op orde blijft.
In 2022 start de transformatie van het gemeentelijke IT-netwerk. Nu is de gemeente nog eigenaar van het netwerk en is het netwerkbeheer uitbesteed. Het nieuwe netwerk krijgt de vorm van ‘Connectivity as a Service’. Hiermee zorgt de leverancier voor een netwerk dat up-to-date blijft en steeds voldoet aan de behoefte van de gemeentelijke organisatie aan connectiviteit.
Nog een ontwikkeling: applicaties gaan meer naar de cloud in plaats dat de gemeente deze zelf beheert. Dit betekent dat 1 van de 2 gemeentelijke datacenters mogelijk leeg komt te staan. Als dat gebeurt, wordt in 2022 gestart met de voorbereiding van een aanbesteding om het datacenter dat gebruikt wordt voor de uitwijk (bij storingen of calamiteiten) ‘as a service’ af te nemen.
In 2022 wordt het laatste achterstallige onderhoud in de gemeentelijk IT-infrastructuur uitgevoerd (Life Cycle Management). Security en monitoring van de IT-infrastructuur worden op een toekomstbestendig niveau ingericht. Daarbij houden we rekening met het intensievere gebruik van cloud-toepassingen.
Datagedreven werken
Het gebruik van het gemeentelijk ‘urban data platform’ wordt verder vergroot met nieuwe toepassingen. De gemeente breidt haar open data-sets uit. Samen met het Centraal Bureau voor de Statistiek voeren we in het Urban Data Center Den Haag nieuwe onderzoeken uit om het beleid van de gemeente te verbeteren.
Gegevensbescherming
- In 2022 vindt een gemeentebrede aanpak plaats voor het uitvoeren van een groot aantal wettelijk verplichte data protection impact assessments (DPIA’s) voor de gemeentelijke processen. Met een DPIA worden belangrijke privacy-risico’s in kaart gebracht om treffende maatregelen te nemen. Om deze noodzakelijke actie uit te voeren, wordt de privacy-organisatie versterkt, waarvoor voor de periode van 2022 tot en met 2024 incidenteel € 600.000 beschikbaar wordt gesteld.
- Verder gaat de gemeente uitgebreider naar inwoners communiceren hoe de gemeente persoonsgegevens beschermt. Daarmee wordt het voor mensen makkelijker om bijvoorbeeld eigen gegevens in te kijken.
- In 2022 wil de gemeente beter overzicht krijgen van de relaties waarmee zij persoonsgegevens deelt, zoals ketenpartners en leveranciers. Met deze relaties wordt gekeken hoe de bescherming van persoonsgegevens verder kan verbeteren.
Informatieveiligheid
Den Haag gaat verder met het cybercrisisplan en de inbedding daarvan in de calamiteitenprocessen. Het plan wordt getest tijdens cybersecurity-oefeningen. Vanaf 2022 krijgen medewerkers crisisoefeningen en crisisopleidingen. De internationale standaard NIST Cyber Security Framework wordt ingevoerd. Dit is een aanvulling op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid, het landelijk normenkader voor informatiebeveiliging binnen de gehele overheid.
Cybersecurity-programma’s
De gemeente Den Haag werkt mee aan nationale en internationale cybersecurity-gerelateerde programma’s. Denk aan het hackersevenement Hâck The Hague, de landelijke crisisoefening ISIDOOR en een project van NWO en TU Delft voor het veiliger maken van organisaties door het sneller en efficiënter patchen van beveiligingslekken.
Informatiebeheer
In 2022 start de gemeente met het invoeren van de Wet open overheid. Deze wet verplicht overheden om bepaalde documenten uit eigen beweging openbaar te maken. Het digitaal werken wordt verder ontwikkeld door procesapplicaties te koppelen aan het documentbeheersysteem van de gemeente. Deze documenten worden ook voor inwoners en ondernemers toegankelijk via MijnDenHaag.
Bewust van privacy, informatieveiligheid en datagedreven werken
De bewustwordingscampagne Informatiebewust werken wordt in 2022 afgerond. Met deze campagne wil de gemeente medewerkers meer bewust maken van privacy, informatieveiligheid, informatiebeheer en datagedreven werken. De resultaten van de campagne worden op zo’n manier verwerkt dat bewustwording doorlopend aandacht krijgt.
Vernieuwen I&A-organisatie
De Tijdelijke Organisatie Informatisering & Automatisering (RIS307573) wordt verder ontwikkeld. Doel: de gemeente zo goed mogelijk ondersteunen op het gebied van ICT en digitalisering. In 2021 is stapsgewijs vormgegeven aan de nieuwe organisatie en is die uitgeprobeerd. In 2022 volgt de definitieve uitwerking van de structuur en functies. Aansluitend komt er een adviesaanvraag voor de ondernemingsraad om Informatisering & Automatisering per 1 januari 2023 in de definitieve structuur onder te brengen binnen de dienst Bedrijfsvoering.
Smart city / digitale innovatie
Ook komend jaar vindt er digitale innovatie plaats binnen het Living Lab Scheveningen. Samen met inwoners, kennisinstellingen en bedrijven worden nieuwe toepassingen getest die bijdragen aan de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid van het gebied. Bijvoorbeeld: dynamische verlichting voor het sporten in de buitenruimte. En het weergeven van actuele informatie over de kwaliteit van zwemwater en mui-stromen op displays. Ook wordt bij het Noordelijk havenhoofd geëxperimenteerd met een ‘smart grid’. Dit is een systeem om vraag en aanbod van schone energie lokaal op een slimme manier te verdelen, bijvoorbeeld zonne-energie voor evenementen.
Het verantwoord gebruik van nieuwe technologie is altijd het uitgangspunt bij innovatie. Daarom wordt bij elke toepassing vooraf in kaart gebracht welke maatregelen nodig zijn om de privacy van inwoners te beschermen en de digitale veiligheid te borgen. Technische maatregelen worden vanaf het ontwerp in de oplossingen verwerkt. Buurtbewoners denken mee over de innovaties.
Digitale infrastructuur
De innovaties binnen het Living Lab Scheveningen zijn mogelijk omdat op de Noordboulevard een digitale infrastructuur is aangelegd. Zo zijn masten voorzien van zowel connectiviteit als licht. Ook zijn kiosken aangesloten op glasvezel. Deze digitale infrastructuur wordt in Scheveningen verder uitgebreid, onder meer op de Middenboulevard, Badhuisstraat en bij Tramlijn 1. In 2022 worden deze werkzaamheden voorbereid en uitgevoerd. De aanleg van de digitale infrastructuur is mogelijk door investeringsruimte vanuit de Ruimtelijk-Economische Investeringsstrategie (REIS, € 2,7 mln. over 5 jaar).
Nieuwe technologie voor stedelijke veiligheid
In 2022 worden in Den Haag nieuwe innovatieve digitale oplossingen ontwikkeld voor een veilige stad, zoals crowdmanagement op drukke dagen. Dit is onderdeel van de Impact Coalitie Safety & Security. Dat is een landelijke samenwerking met de politie en andere grote steden, op initiatief van de gemeente Den Haag.