Speerpunten bedrijfsvoering
Speerpunten bedrijfsvoering.
De speerpunten voor de bedrijfsvoering in 2022 zijn:
- Doorontwikkeling van de dienst Bedrijfsvoering;
- Continuïteit dienstverlening bedrijfsvoering;
- Besparingen realiseren met lopende businesscases;
- Extra investeren in gegevensbescherming.
- Investeren in verbeteren beheerorganisatie, ontwikkelingen Wob, verbeteren bezwaarproces en versterken privacy-organisatie.
Wat willen we bereiken
In 2022 werkt de gemeente verder aan de inrichting en ontwikkeling van de dienst Bedrijfsvoering. De opdracht van de nieuwe dienst in het kort: het verder ontwikkelen van de vakgebieden, het versterken van de samenhang tussen de vakgebieden, het vergroten van de slagvaardigheid en transparantie en het stimuleren van innovatie (‘beter, slimmer en makkelijker’). De dienst Bedrijfsvoering is op 1 januari 2021 opgericht (RIS307259).
De vernieuwing van de bedrijfsvoering is nodig om het werk voor de stad beter te kunnen ondersteunen. Den Haag staat voor grote opgaven die vragen om meer samenwerking. Ook binnen de bedrijfsvoering en tussen de bedrijfsvoering en de overige gemeentelijke (beleids-)diensten.
Ontwikkeling van de dienst Bedrijfsvoering
Met de dienst Bedrijfsvoering organiseert de gemeente beleid, advisering én uitvoering binnen de bedrijfsvoering zoveel mogelijk onder één aansturing. Daarvoor is een reorganisatie nodig omdat beleid, advisering en uitvoering nu gescheiden zijn. In 2022 wordt de reorganisatie van de bedrijfsvoering afgerond. Dit is een belangrijke stap voor de verdere doorontwikkeling van de bedrijfsvoering in de komende jaren.
Aanvullend werkt de gemeente in 2022 aan het verbeteren van de bedrijfsvoeringsprocessen en aan het bereiken van meer synergie tussen de verschillende disciplines: personeel & organisatie, inkoop, financiën, informatisering & automatisering, juridische zaken, communicatie en facilitair & huisvesting. Het afgelopen jaar zijn voor al deze disciplines analyses gemaakt. Er komt een ontwikkelprogramma voor de bedrijfsvoeringsmedewerkers gericht op vakmanschapsontwikkeling en leiderschap.
Continuïteit dienstverlening bedrijfsvoering
Tijdens de verbouwing blijft de winkel open. Ook in 2022 ondersteunt de bedrijfsvoering de gemeentelijke organisatie uiteraard bij het werken voor de stad. Of het nou gaat om activiteiten voor een diverse organisatie, moderne ICT-middelen, doelgroepgerichte communicatie, verantwoord inkopen of de juridische afwikkeling van de effecten van de coronamaatregelen. In 2022 wordt ook gestart met een nieuwe manier van kantoorhuisvesting voor de medewerkers van de gemeente. Een manier die past bij medewerkers die niet alleen op kantoor werken, maar ook thuis en in de stad.
De concrete acties en resultaten voor 2022 voor de bedrijfsvoeringsonderdelen leest u in het vervolg van deze bedrijfsvoeringsparagraaf.
Besparingen en bezuinigingen
De gemeente realiseert in de periode 2019 t/m 2022 een aantal besparingen via businesscases en maatregelen op P&O-gebied. Hiermee worden structurele besparingen van in totaal € 17,75 mln.
op de bedrijfsvoering (RIS302908) behaald. In 2022 wordt het resterende deel van € 3 mln.
gerealiseerd.
Aanvullend zijn vanaf de begroting 2020 nieuwe bezuinigingen op de bedrijfsvoering opgenomen, oplopend tot € 2,7 mln. 2023. Voor deze besparing worden resterende businesscases aangevuld en afgerond op het gebied van huisvesting, digitale post en de nieuwe ICT-organisatie (RIS307573).
Ook zijn er nieuwe maatregelen uitgewerkt om de bestaande, deels structurele, tekorten van € 6 mln.
op te lossen. Hiermee is structureel opvolging gegeven aan de eerder geconstateerde tekorten. De implementatie van de verschillende maatregelen loopt goed op schema, wel blijft de totale financiële opgave voor de bedrijfsvoering de komende jaren fors.