Juridische zaken
Coördinerend portefeuillehouder: Jan van Zanen
Coronamaatregelen
2022 staat voor een deel in het teken van de juridische afwikkeling van de effecten van de coronamaatregelen. Duidelijk is dat de effecten leiden tot juridische vragen en geschillen. Bijvoorbeeld als het gaat om de afhandeling van subsidies, betaling van huur, gederfde inkomsten en afgelaste evenementen. Dit zal de komende jaren onze aandacht nodig hebben. Het gaat zeker ook over het wegwerken van achterstanden bij de behandeling van bezwaar en beroep. Die achterstanden zijn ontstaan doordat de adviescommissie Bezwaarschriften minder zittingen kon organiseren en minder zaken kon afhandelen.
De coronamaatregelen hebben ook intern de werkprocessen veranderd. De samenleving is aan het juridificeren en dat betekent een steeds omvangrijkere werkdruk. Voordelen van deze aanpassingen: betere digitale dienstverlening aan bewoners, een betere digitale werkomgeving voor juristen en een snellere doorlooptijd.
Openbaarheid van stukken
2022 wordt een oogstjaar als het gaat om het openbaar maken van stukken. De gemeente verwerkt een groot aantal verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid bestuur. Deze verzoeken worden steeds complexer. Om deze verzoeken goed en tijdig af te kunnen doen, is investering in de ICT-infrastructuur noodzakelijk. Denk aan programma’s om documenten te scannen, te ontdubbelen, slim automatisch te lakken, maar ook aan een website om openbaar gemaakte documenten te publiceren. In 2022 bereidt de gemeente zich verder voor op de komst van de Wet open overheid en de juridische doorwerking van deze wet op het gemeentelijk handelen.
Bezwaarschriften
Het behandelen van bezwaar is een mogelijkheid om de gemeentelijke besluitvorming te verbeteren. Het aantal bezwaarschriften is de afgelopen jaren flink toegenomen. Daarom wordt in 2022 op de volgende punten ingezet:
- De Adviescommissie bezwaarschriften werkt steeds vaker op basis van mediation. Dat betekent dat we bij de werving van nieuwe leden kijken of ze via mediation een bezwaarschrift op informele wijze af kunnen doen. In 2022 gaat de gemeente hiermee verder.
- De gemeente probeertprobeert conform de breed aangenomen motie ‘Laat Hagenaars hun recht halen’ (RIS309 675 ) om bezwaarschriften in een vroeg stadium af te handelen door snel persoonlijk contact te zoeken met de bezwaarmaker. Dat pakt in een behoorlijk aantal gevallen goed uit. Ook hier gaan we in 2022 mee door.
- Bij de behandeling van bezwaarschriften kunnen knelpunten in het primaire proces worden ontdekt. Daar kan de Adviescommissie bezwaarschriften verbetervoorstellen voor doen. Dat heeft in het verleden geleid tot minder bezwaarschriften. De Adviescommissie blijft ook in 2022 alert op dit leereffect en zal waar nodig met verbetervoorstellen komen.
- De Adviescommissie bezwaarschriften blijft inzetten op het behandelen van bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn.
Juridisch opleidingsprogramma
In het bovenstaande is de link gelegd tussen de goede juridische begeleiding van besluitvorming en het zorgvuldig en tijdig afdoen van de bezwaren die worden ingebracht en die de kans bieden de besluitvorming in heroverweging te verbeteren. Dit vraagt vanzelfsprekend om goede juristen. In 2022 gaat de gemeente verder met het interne juridische opleidingsprogramma. Er is extra aandacht voor procesvertegenwoordiging. Procesvertegenwoordiging is niet alleen een kwestie van communicatie met de bezwarencommissie en rechter. Het gaat ook om bezwaarmakers en belanghebbenden. Daarom worden de procesvertegenwoordigers getraind in pleitvaardigheden en communicatieve vaardigheden bij geschillen.