Programma's

Stadsdelen, integratie en dienstverlening

Indicatoren

Hoe scoort de dienstverlening?

Effectindicatoren: Click, Call & Face

Nulmeting 2015 

Realisatie 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Gemiddelde beoordeling van de bezoekers van DenHaag.nl (Click)

6,3

6,8

7,2

6,8

7,0

7,2

7,2

Gemiddelde beoordeling van de bellers naar 14070 (Call)

7,4

7,9

8

8

8

8

8

Gemiddelde beoordeling van de bezoekers van de stadsdeelkantoren (Face) 

8,3

8,5

8

8

8

8

8

De gemeente Den Haag wil minimaal een gemiddelde beoordeling van een 7 halen voor de dienstverlening. De verwachting is dat deze gemiddelde beoordeling door bezoekers van de stadskantoren aan het Spui en de Leyweg (Face) en bellers naar 14070 (Call) ruimschoots wordt behaald. De beoordeling van de bezoekers via denhaag.nl (Click) is sinds de nulmeting gestegen. We verwachten na 2021 een lichte daling. De coronapandemie en het in 2020 geïntroduceerde meten van klanttevredenheid bij mobiele gebruikers en andere wijze van uitvraag, zorgen voor deze daling. Verder wordt er voortdurend gewerkt aan verbetering; de gemeente werkt momenteel aan een nieuw online platform, de eerste versie zal in Q1-2022 in gebruik worden genomen. Hierdoor verwachten we dat het cijfer weer zal stijgen. Vanaf 2023 is de verwachting dat de gemiddelde beoordeling per afzonderlijk kanaal structureel boven een 7 uitkomt.

Hoe snel worden bewoners geholpen?

Prestatie-indicatoren

Nulmeting 2015 

Realisatie 2020

Begrot.
2021

Begrot.
2022

Begrot.
2023

Begrot.
2024

Begrot. 2025

Percentage klanten dat binnen de (vast)gestelde normtijden wordt geholpen via www.denhaag.nl (uptime van de website)

99,94%

99,87%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

99,90%

Gemiddelde wachttijd in seconden voordat
klanten worden geholpen bij 14070**

45

245

60

Percentage vragen dat direct door 14070 kan worden beantwoord(First Call Resolution)*

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

75%

80%

82%

83%

Percentage klanten dat binnen 5 minuten wordt geholpen bij de balies KCC

88%

85%

80%

80%

80%

80%

80%

Voor de website (click) is hiervoor de uptime de indicator. Ofwel de tijd dat een website bereikbaar is voor bezoekers. Dit is nooit 100%, omdat onderhoud moet worden gepleegd. Dit betekent dat de website soms tijdelijk niet bereikbaar is (uiteraard wordt het onderhoud zo veel mogelijk in de ‘daluren’ van het gebruik van de website gepland). Omdat de komende jaren gewerkt gaat worden aan het actualiseren van de infrastructuur en de implementatie van het nieuwe denhaag.nl, is de uptime voor de komende jaren iets lager begroot dan tot nu toe werd gedaan.
Voor de telefonie (call) voeren we een nieuwe prestatie-indicator in (zie met * bovenstaand aangegeven). Deze komt in plaats van de huidige indicator die betrekking heeft op de gemiddelde wachttijd in seconden voordat een inwoner wordt geholpen bij 14070**. Vanuit het klanttevredenheidsonderzoekcijfer zien we dat de wachttijd weinig effect heeft op de tevredenheid, ondanks de langere wachttijden blijft de klanttevredenheid hoog. De nieuwe KPI geeft het percentage vragen dat direct door 14070 kan worden beantwoord weer, ook wel de eerste contactoplossing (first call resolution- FCR) genoemd.

Het percentage klanten dat binnen 5 minuten wordt geholpen aan de balies van het KCC is 80%. In antwoord op de coronamaatregelen is in 2020 overgegaan op het volledig op afspraak werken, deze werkwijze blijft van kracht.  We bewaken dat bewoners binnen de gestelde normen een afspraak kunnen maken.

Hoeveel contacten met bewoners?

Kengetal aantal klantcontacten

Realisatie 2019

Realisatie 2020

Begrot.
2022

Begrot.
2023

Begrot.
2024

Begrot. 2025

Begrot. 2025

Fysiek:

Via balies stadsdeelkantoren

223.601

141.815

160.000

166.000

173.000

220.000

260.000

Niet fysiek:

via www.denhaag.nl

4.054.553

4.734.179

4.100.000

5.500.000

5.720.000

5.950.000

6.200.000

Via 14070: call

407.484

418.214

380.000

395.000

410.000

430.000

460.000

Via 14070 chat

18.742

31.433

29.000

30.000

31.000

32.000

33.000

Via 14070: email

42.375

56.569

48.000

50.000

52.000

54.000

56.000

Via 14070 : sociaal media 

60.772

79.628

65.000

90.000

90.000

100.000

100.000

Het aantal klantcontacten via de balies is in 2020 door de coronapandemie lager geweest dan verwacht. Door de 'uitgestelde vraag' én door de groei van de stad verwachten wij dat voor de jaren 2022 en 2023 het aantal bezoekers aan de balies toeneemt. Vanaf 2024 zal de vraag om reisdocumenten fors toenemen. De reisdocumenten die in 2014 zijn afgegeven met een geldigheidstermijn van 10 jaar gaan dan weer verlopen en zullen dan verlengd worden.

De coronapandemie laat een verschuiving tussen de verschillende kanalen zien. Het persoonlijke contact is in relatie tot de 1,5 meter afstand en het maximaliseren van het aantal bezoekers, afgenomen. Voor 2022 worden circa 5,5 mln. bezoekers op www.denhaag.nl verwacht. De enorme toename in het aantal bezoeken komt door een aantal factoren:

  • De kanaalverbreding;
  • Verschuiving ten gevolge van de coronapandemie;
  • De toenemende mate van digitalisering van de samenleving.

Bovenstaande vertaalt zich ook in een enorme groei qua aantal social media contacten en bezoeken op MijnDenHaag.

Om te bezien of de huidige bezetting toereikend is voor een optimale dienstverlening worden drie normeringsonderzoeken uitgevoerd bij de afdelingen 14070, Balies en Beheer en Verstrekkingen.

Kengetallen

Realisatie 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Aantal ingediende plannen voor de wijkbudgetten

1.087

320

320

320

320

320

Aantal participanten bij totstandkoming van de wijkagenda’s

3.400

850

850

850

850

850

Aantal aangemelde en gehonoreerde subsidieaanvragen leefbaarheid- en bewonersparticipatie

514

1.100

1.100

1.100

1.100

1.100

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 15:14:55 met de export van 09/09/2021 16:43:56