Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?
Als gemeente zijn we er voor onze inwoners. Bestuur, organisatie en bewoners werken samen aan de toekomst van de stad. De ene keer neemt de gemeente het initiatief en zoekt daarbij de samenwerking met de bewoners. De andere keer is het andersom. De gemeente wil een betrouwbare samenwerkingspartner zijn voor bewoners, bezoekers en ondernemers. De gemeente wil meer en ook andere bewoners betere (digitale) mogelijkheden geven om invloed uit te oefenen op de plannen voor hun straat, buurt, wijk en stad.
Als we als gemeente vragen aan inwoners om mee te denken, moet duidelijk zijn wat we met deze informatie gaan doen. Ideeën en oplossingen van inwoners zijn voor ons heel belangrijk. Eind 2020 is gestart met tal van acties om met de stad ons participatiebeleid te vernieuwen: ‘Haag Samenspel’.
Als gemeente zijn we een persoonlijke en betrouwbare partner, waarmee zaken snel en eenvoudig geregeld kunnen worden. Werken aan dienstverlening is een continu proces; elk contact met een inwoner is een kans om te leren, de dienstverlening te verbeteren en biedt de kans het vertrouwen van inwoners in de gemeente te versterken. Dienstverlening gaat over het contact tussen de gemeente, inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Het is het resultaat van de inzet vanuit alle diensten van de gemeente die samenwerken aan de invulling hiervan. Elke medewerker van de gemeente voelt zich verantwoordelijk voor het bieden van persoonlijke, gemakkelijke en betrouwbare dienstverlening.
Wat zijn de doelen in 2022
Stadsdelen
- De gemeente heeft de afgelopen jaren veel methoden van samenwerking tussen gemeente, inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties ontwikkeld. Daarbij hebben we gemerkt dat er veel deskundigheid aanwezig is in de wijken die we beter kunnen benutten voor het ontwikkelen van projecten of gemeentelijk beleid. Op dit moment komen we nog vaak op ‘deelthema’s’ op onze partners af. Per gebied willen we toe naar een werkbaar overzicht van de wensen en ideeën van alle wijkbewoners. Door feiten, cijfers en ervaringen samen met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties te analyseren en daarna samen te prioriteren (datagericht werken). Hiervoor gebruiken we het instrument van de wijkagenda. In bredere zin werken we als gemeente aan de kwaliteit van participatie, oftewel aan versterking van het samenspel tussen vier groepen: inwoners/ondernemers, gemeenteraad, college en ambtenaren.
- In het Coalitieakkoord zijn vier gebieden benoemd die op dit moment de meeste aandacht nodig hebben van het stadsbestuur: Zevensprong, Weimarstraat, Van Baerlestraat en Kaapseplein. Daarnaast staat in Duindorp de leefbaarheid en veiligheid onder druk. De problematiek in Duindorp verschilt deels van die in de andere gebieden, maar ook daar is een integrale aanpak van de problematiek urgent (RM Duindorp Investeren in Vertrouwen (RIS305138)). Met het raadsvoorstel Aanpak prioritaire gebieden (RIS 308772) is voor elk prioritair gebied een programma-actieplan 2021-2022 met een bestedingsplan opgeleverd. De uitvoering van de aanpak prioritaire gebieden gaat volgens deze programma actieplannen. Dit gebeurt in lijn van het programma Haags Samenspel in nauwe samenwerking met bewoners, ondernemers en maatschappelijke partners, waarbij deze partners naast een adviserende - ook een uitvoerende rol toebedeeld krijgen.
- De keuze voor deze gebieden komt niet uit de lucht vallen. Er is al lange tijd overleg met en over deze gebieden en er zijn allerlei activiteiten georganiseerd, die wel tot tijdelijke verlichting maar niet tot een duurzaam herstel hebben geleid. Het benoemen van deze gebieden in het Coalitieakkoord benadrukt dat er nu dringend ingrijpende veranderingen nodig zijn. De gemeente werkt aan een gerichte, robuuste meerjarige integrale aanpak die zich niet beperkt tot symptoombestrijding, maar ook de oorzaken van de problematiek aanpakt
- Regiodeal, onderdeel van ‘Zuidwest op z’n best’, zet in op drie pijlers; versterken van de sociale cohesie en participatie, verbeteren van de gezondheid en vitaliteit van haar inwoners en op activeren, leren en werken inclusief wijkeconomie. Het is een integrale aanpak die betrekking heeft op meerdere programma’s (veiligheid, cultuur, onderwijs, zorg & jeugd, werk & inkomen, sport, economie en stadsdelen & integratie). In de begroting is dit opgenomen in programma 14 omdat wethouder Balster coördinerend wethouder hiervan is. Om de leefbaarheid in Den Haag Zuidwest te vergroten hebben kabinet, lokale partners en het college een regiodeal gesloten waarbij zij gezamenlijk investeren in de Regiodeal Den Haag Zuidwest. Het rijk en de gemeente Den Haag werken samen aan een betere leefomgeving in Zuidwest en aan verbetering van kansen voor de bewoners op het gebied van meedoen, opleiding, werk en betrokkenheid bij de buurt Dit moet een opmaat vormen voor een meerjarige rijksaanpak van deze kwetsbare gebieden.
Integratie
- OCW Samen bouwen wij aan een Den Haag waar iedereen zich thuis en veilig voelt, trots is op de gemeenschappelijke Haagse identiteit en omziet naar elkaar en waar we taalachterstand bestrijden.
- OCW Samen met de antidiscriminatievoorziening ‘Den Haag Meldt’ wordt in 2022 verder gewerkt om de zichtbaarheid van het meldpunt te vergoten.
Dienstverlening
- In de Visie op Digitalisering en Dienstverlening 2020 – 2023 (RIS305093) zijn de ambities voor Haagse dienstverlening uitgesproken, met de drie kernwaarden persoonlijk, gemakkelijk en betrouwbaar.
- De gemeente biedt via herkenbare kanalen moderne en integrale dienstverlening vanuit het perspectief van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en werkt toe naar de best mogelijke ervaring voor inwoners en ondernemers; online, fysiek en aan de telefoon.
- De fysieke dienstverleningslocaties zijn geconcentreerd in het stadhuis aan het Spui en in het stadskantoor aan de Leyweg. De gemeente blijft zichtbaar aanwezig in de wijken en biedt vanuit vaste herkenbare punten diensten aan, dicht bij de inwoners.
Programma op hoofdlijnen
bedragen x € 1.000 | |||||
Begroting | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 118.122 | 111.125 | 105.963 | 105.509 | 105.724 |
Baten | 12.122 | 11.693 | 11.614 | 11.614 | 11.614 |
Saldo exclusief reserves | 106.000 | 99.431 | 94.349 | 93.896 | 94.110 |
Toevoegingen | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | 108.000 | 97.431 | 94.349 | 93.896 | 94.110 |
In 2022 zijn de begrote lasten op dit programma € 111,1 mln. Ten opzichte van 2021 is dit een daling van ca. € 7 mln. Deze daling komt met name doordat “Media” vanaf 2021 ondergebracht is in programma 5 en door de structurele daling van het Openbaar Groen en openluchtrecreatiebudget.
In dit programma zal in 2022 € 111,1 mln. worden besteed. Het grootste deel hiervan betreft de stadsdeelbudgetten. Zo gaat er 24% besteed worden aan buurthuizen en ondersteuning vrijwilligers, grotendeels betreft dit het professionele welzijnswerk en jeugdwerk. Het stadsdeelbudget voor Openbaar Groen en openluchtrecreatie, waar ondermeer het onderhoud van openbaar groen en speelvoorzieningen onder valt, bedraagt 22%. Het leefbaarheidsbudget, waaruit voornamelijk de subsidies voor verbetering van de leefbaarheid in de buurt worden bekostigd, bedraagt 15%. Aan inrichting en onderhoud van de buitenruimte, voornamelijk onderhoud van wegen en straten, gaat 9% uitgegeven worden. Naast deze benoemde stadsdeelbudgetten worden de overige middelen op dit programma besteed aan Burgerzaken (18%), aan Integratie en Burgerschap (5%) en overige activiteiten (7%).