Programma's

Mobiliteit

Financiële overzichten

bedragen x € 1.000

Lasten (incl. reserves)

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten Vastgestelde begroting 2021-2024

73.218

72.188

67.172

65.911

0

Reeds goedgekeurde mutaties

0

0

0

0

0

Subtotaal actuele begroting 2021-2024

73.218

72.188

67.172

65.911

0

Voorjaarsnota 2021

100

100

100

100

100

Maatregelen taakstelling

0

0

0

0

0

Ruimte

0

0

0

0

0

Knelpunten en noodzakelijke intensiveringen

0

0

0

0

0

Overige (neutrale) mutaties

10.023

17.922

12.986

1.443

66.901

Lasten Ontwerpbegroting 2022-2025

83.341

90.210

80.258

67.454

67.001

bedragen x € 1.000

Baten (incl. reserves)

2021

2022

2023

2024

2025

Baten Vastgestelde begroting 2021-2024

78.426

79.433

79.935

79.935

0

Reeds goedgekeurde mutaties

0

0

0

0

0

Subtotaal actuele begroting 2021-2024

78.426

79.433

79.935

79.935

0

Voorjaarsnota 2021

-404

416

416

416

416

Maatregelen taakstelling

0

0

0

0

0

Ruimte

0

0

0

0

0

Knelpunten en noodzakelijke intensiveringen

0

0

0

0

0

Overige (neutrale) mutaties

3.579

4.665

5.665

865

80.800

Baten Ontwerpbegroting 2022-2025

81.601

84.514

86.016

81.216

81.216

bedragen x € 1.000

Reserve

Beginsaldo 2022

Toevoegingen

Onttrekkingen

Eindsaldo 2022

Reserve Centrum Noord

0

3.800

3.800

0

0

3.800

3.800

0

bedragen x € 1.000

Voorziening

Beginsaldo 2022

Toevoegingen

Aanwendingen

Vrijval

Eindsaldo 2022

Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise

181

257

157

0

281

181

257

157

0

281

bedragen x € 1.000

Investeringen

Totaal

Begroting 2022 en verder

Investerings-bedrag

Jaar van oplevering

Nog te realiseren vanaf 2022

Waarvan in 2022

Bijdragen
derden/ voorz.

Aandeel gemeente in 2022

Busplatform Den Haag Centraal (te activeren deel)

7.776

2022

279

279

0

279

Herinrichting Gedempte gracht

10.000

2024

9.312

800

0

800

Inrichting verkeer

12.083

div

6.119

2.214

338

1.876

Meerjarenplan Fiets

21.536

div

9.540

4.855

0

4.855

Netwerk Randstadrail

29.025

2023

17.429

9.645

0

9.645

Noordwestelijke Hoofdroute

7.311

2022

1.420

1.420

0

1.420

Onderdoorgang Hildebrandplein

25.000

2023

24.505

1.005

0

1.005

Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg

22.000

2023

20.540

2.500

0

2.500

Parkeergarages

12.732

div

10.122

0

0

0

Parkeren openbare ruimte

18.264

div

9.612

4.760

0

4.760

Trekvliettrace (Rotterdamsebaan)

579.237

2024

34.880

23.822

8.122

15.700

Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong

5.000

2023

4.900

500

0

500

Verkeersplan

9.110

2022

850

850

0

850

Morgenstond Midden (voorheen grex) Prog.12

3.600

2024

3.231

600

0

600

Totaal

762.674

152.739

53.250

8.460

44.790

Programma Mobiliteit
In 2022 wordt circa € 53 mln. geïnvesteerd. In het onderdeel van de beleidstoelichting is een nadere toelichting opgenomen van de verschillende investeringen. Bij de begrotingactualisatie 2021 en de meerjarenbegroting 2022-2025 zijn bij verschillende investeringen de kredieten aangepast:

Rotterdamsebaan
De Rotterdamsebaan is opgeleverd. Door de extra verbinding van de snelwegen A4/A13 met de centrumring is Den Haag beter ontsloten. Op basis van nieuwe inzichten kan een bedrag van € 42,2 mln. uit het projectbudget vrijvallen. Deze vrijval wordt conform afspraken beschikbaar gemaakt voor Campus Den Haag Leiden, gebiedsaanpak complexe gebieden, sporthal Loosduinen, REIS en het algemeen kader van de huidige begroting. Overigens is het project Rotterdamsebaan nog niet definitief afgerond. Na finale afronding volgt de slotafrekening van het budget.

Projecten inrichting verkeer
Voordelen zijn ontstaan doordat voor de uitvoering van de projecten Noord Westelijke Hoofdroute en Soestdijkseplein minder budget (€ 1,74 mln.) benodigd is. Dit voordeel is ingezet als extra investeringsbudget voor het verwachte nadeel bij Bezuidenhoutseweg/ Rijnstraat.

Centrum Noord
In het coalitieakkoord Samen voor de stad 2019-2022 is voor de kwaliteitsverbetering Centrum Noord (voorheen eenrichtingsverkeer Mauritskade) € 10 mln. investeringskrediet beschikbaar gesteld. Uit analyse van de maatregelen blijkt dat deze veelal kleinere individuele verkeersmaatregelen (< € 2,5 mln.) betreft. Hierdoor mag het overgrote deel van het vastgestelde maatregelenpakket niet geactiveerd/afgeschreven worden en worden ze direct ten laste van  exploitatie geboekt in het jaar van uitvoering. Hierom zijn is het incidentele investeringsbudget in een reserve gestort en in de meerjarenbegroting 2022-2025 begroot.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 15:14:55 met de export van 09/09/2021 16:43:56