Financiële overzichten
bedragen x € 1.000 | |||||
Lasten (incl. reserves) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten Vastgestelde begroting 2021-2024 | 73.218 | 72.188 | 67.172 | 65.911 | 0 |
Reeds goedgekeurde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal actuele begroting 2021-2024 | 73.218 | 72.188 | 67.172 | 65.911 | 0 |
Voorjaarsnota 2021 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Maatregelen taakstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Knelpunten en noodzakelijke intensiveringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige (neutrale) mutaties | 10.023 | 17.922 | 12.986 | 1.443 | 66.901 |
Lasten Ontwerpbegroting 2022-2025 | 83.341 | 90.210 | 80.258 | 67.454 | 67.001 |
bedragen x € 1.000 | |||||
Baten (incl. reserves) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Baten Vastgestelde begroting 2021-2024 | 78.426 | 79.433 | 79.935 | 79.935 | 0 |
Reeds goedgekeurde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal actuele begroting 2021-2024 | 78.426 | 79.433 | 79.935 | 79.935 | 0 |
Voorjaarsnota 2021 | -404 | 416 | 416 | 416 | 416 |
Maatregelen taakstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Knelpunten en noodzakelijke intensiveringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige (neutrale) mutaties | 3.579 | 4.665 | 5.665 | 865 | 80.800 |
Baten Ontwerpbegroting 2022-2025 | 81.601 | 84.514 | 86.016 | 81.216 | 81.216 |
bedragen x € 1.000 | ||||
Reserve | Beginsaldo 2022 | Toevoegingen | Onttrekkingen | Eindsaldo 2022 |
---|---|---|---|---|
Reserve Centrum Noord | 0 | 3.800 | 3.800 | 0 |
0 | 3.800 | 3.800 | 0 |
bedragen x € 1.000 | |||||
Voorziening | Beginsaldo 2022 | Toevoegingen | Aanwendingen | Vrijval | Eindsaldo 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise | 181 | 257 | 157 | 0 | 281 |
181 | 257 | 157 | 0 | 281 |
bedragen x € 1.000 | |||||||
Investeringen | Totaal | Begroting 2022 en verder | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Investerings-bedrag | Jaar van oplevering | Nog te realiseren vanaf 2022 | Waarvan in 2022 | Bijdragen | Aandeel gemeente in 2022 | ||
Busplatform Den Haag Centraal (te activeren deel) | 7.776 | 2022 | 279 | 279 | 0 | 279 | |
Herinrichting Gedempte gracht | 10.000 | 2024 | 9.312 | 800 | 0 | 800 | |
Inrichting verkeer | 12.083 | div | 6.119 | 2.214 | 338 | 1.876 | |
Meerjarenplan Fiets | 21.536 | div | 9.540 | 4.855 | 0 | 4.855 | |
Netwerk Randstadrail | 29.025 | 2023 | 17.429 | 9.645 | 0 | 9.645 | |
Noordwestelijke Hoofdroute | 7.311 | 2022 | 1.420 | 1.420 | 0 | 1.420 | |
Onderdoorgang Hildebrandplein | 25.000 | 2023 | 24.505 | 1.005 | 0 | 1.005 | |
Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg | 22.000 | 2023 | 20.540 | 2.500 | 0 | 2.500 | |
Parkeergarages | 12.732 | div | 10.122 | 0 | 0 | 0 | |
Parkeren openbare ruimte | 18.264 | div | 9.612 | 4.760 | 0 | 4.760 | |
Trekvliettrace (Rotterdamsebaan) | 579.237 | 2024 | 34.880 | 23.822 | 8.122 | 15.700 | |
Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong | 5.000 | 2023 | 4.900 | 500 | 0 | 500 | |
Verkeersplan | 9.110 | 2022 | 850 | 850 | 0 | 850 | |
Morgenstond Midden (voorheen grex) Prog.12 | 3.600 | 2024 | 3.231 | 600 | 0 | 600 | |
Totaal | 762.674 | 152.739 | 53.250 | 8.460 | 44.790 |
Programma Mobiliteit
In 2022 wordt circa € 53 mln. geïnvesteerd. In het onderdeel van de beleidstoelichting is een nadere toelichting opgenomen van de verschillende investeringen. Bij de begrotingactualisatie 2021 en de meerjarenbegroting 2022-2025 zijn bij verschillende investeringen de kredieten aangepast:
Rotterdamsebaan
De Rotterdamsebaan is opgeleverd. Door de extra verbinding van de snelwegen A4/A13 met de centrumring is Den Haag beter ontsloten. Op basis van nieuwe inzichten kan een bedrag van € 42,2 mln. uit het projectbudget vrijvallen. Deze vrijval wordt conform afspraken beschikbaar gemaakt voor Campus Den Haag Leiden, gebiedsaanpak complexe gebieden, sporthal Loosduinen, REIS en het algemeen kader van de huidige begroting. Overigens is het project Rotterdamsebaan nog niet definitief afgerond. Na finale afronding volgt de slotafrekening van het budget.
Projecten inrichting verkeer
Voordelen zijn ontstaan doordat voor de uitvoering van de projecten Noord Westelijke Hoofdroute en Soestdijkseplein minder budget (€ 1,74 mln.) benodigd is. Dit voordeel is ingezet als extra investeringsbudget voor het verwachte nadeel bij Bezuidenhoutseweg/ Rijnstraat.
Centrum Noord
In het coalitieakkoord Samen voor de stad 2019-2022 is voor de kwaliteitsverbetering Centrum Noord (voorheen eenrichtingsverkeer Mauritskade) € 10 mln. investeringskrediet beschikbaar gesteld. Uit analyse van de maatregelen blijkt dat deze veelal kleinere individuele verkeersmaatregelen (< € 2,5 mln.) betreft. Hierdoor mag het overgrote deel van het vastgestelde maatregelenpakket niet geactiveerd/afgeschreven worden en worden ze direct ten laste van exploitatie geboekt in het jaar van uitvoering. Hierom zijn is het incidentele investeringsbudget in een reserve gestort en in de meerjarenbegroting 2022-2025 begroot.