Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?
De gemeente wil de stad bereikbaar houden. Daarom zoeken we naar een optimale balans tussen de verschillende manieren van vervoer. Het aantal gebruikers van het openbaar vervoer en de fiets moet sneller groeien dan het autogebruik. Met dit programma willen we ervoor zorgen dat de stad bereikbaar is voor alle verkeersdeelnemers.
Wat doet de gemeente in 2022?
- We starten met de bouw van de bediencentrale in Scheveningen.
- We passen de infrastructuur van de lijnen 6, 12 en 16 aan voor de nieuwe Haagse trams.
- We vervangen circa 1,5 kilometer tegelfietspaden in comfortabel rood asfalt.
- We gaan verder met de parkeerprojecten Bezuidenhout-Oost fase 3 en De Mient.
- We werken de vastgestelde nieuwe Parkeerstrategie 2021-2030 (RIS 308711) verder uit en onderzoeken of er behoefte is aan een beter fietsparkeerbeleid.
- We blijven nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit volgen en benutten. Denk aan het verder ontwikkelen van mobiliteitshubs, mogelijkheden voor SMART-parking en nieuwe technologieën.
- We werken aan de uitwerking van de hoogwaardig openbaar vervoerverbinding (HOV) CID-Binckhorst, de vrijliggende HOV-baan Mercuriusweg en Zonweg en de opwaardering van de bushaltes in de Binckhorst.
- We gaan verder met het uitvoeringsprogramma Straten, wegen en lanen 2020-2024 en Verkeersveiligheid 2020-2022.
Programma op hoofdlijnen
bedragen x € 1.000 | |||||
Begroting | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 81.941 | 86.410 | 75.458 | 67.454 | 67.001 |
Baten | 80.201 | 80.714 | 81.216 | 81.216 | 81.216 |
Saldo exclusief reserves | 1.740 | 5.696 | -5.758 | -13.762 | -14.215 |
Toevoegingen | 1.400 | 3.800 | 4.800 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 1.400 | 3.800 | 4.800 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | 1.740 | 5.696 | -5.758 | -13.762 | -14.215 |