Programma's

Mobiliteit

Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2022?

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

 Het openbaar vervoer aantrekkelijker maken zodat zoveel mogelijk mensen de auto laten staan en voor het openbaar vervoer kiezen.

6.608

0

6.608

 
De ontwikkeling van het mobiliteitsbeleid willen we in 2022 nog sterker in regionale samenwerkingsverbanden organiseren. (MRDH, MoVe/Mobiliteit en Verstedelijking, MtZR/Mobiliteitstafel Zuidelijke Randstad, Bereikbaar Zuid-Holland, G4/5) De mobiliteitsopgaven waar de gemeente Den Haag voor staat, hebben vrijwel allemaal een regionaal karakter. Bovendien is het efficiënter en effectiever. Mobiliteit is geen doel op zich. We willen gebieden en maatschappelijke opgaven op het gebied van wonen, werken, studeren, bezoeken en recreëren met elkaar verbinden.

Schaalsprong openbaar vervoeren en meer mobiliteitsopgaven

OV-next
Een van de belangrijkste regionale mobiliteitsopgaven in 2022 is de verdere uitwerking van het programma OV-next. Belangrijke elementen:

  • De Koningscorridor, inclusief de HOV-verbinding CID-Binckhorst en de aansluiting via het Telderstracé naar de Internationale Zone.
  • De Zuidwestlandcorridor, inclusief de ontwikkeling van station Laan van NOI, de mogelijkheden voor een HagaHub en de HOV-verbinding naar Westland.
  • De Oude Lijn, inclusief de derde spoorboog van Den Haag CS naar Den Haag HS.

De gemeente doet onderzoek naar voorkeursvarianten. Die worden vervolgens uitgewerkt. Daarbij is ook aandacht voor de internationale bereikbaarheid per spoor van Den Haag CS.

CID Binckhorst
Nog een belangrijke mobiliteitsopgave in 2022: het uitwerken van de stedelijke hoofdstructuren in het gebied CID Binckhorst. Het gaat om de HOV-verbinding CID-Binckhorst, de rol en ligging in dit gebied van de centrumring en het Schenkviaduct. Het gaat ook om de ruimte voor fiets- en voetgangersinfrastructuur, inclusief de Velostrada, de fietstunnel onder het spoor bij CS en een vernieuwd Schenkviaduct. Hier kunnen naast fietsers ook openbaar vervoer en nood- en hulpdiensten gebruik van maken.

Ook op de agenda in 2022: de herontwikkeling van de Pr. Beatrixlaan in Rijswijk, die van belang is voor de autobereikbaarheid van Den Haag Zuid(west).

Ketenmobiliteit in de regio
De maatschappelijke ontwikkelingen nopen tot het verder ontwikkelen van regionale ketenmobiliteit, waaronder deelmobiliteit, mobiliteitshubs en Mobility-as-a-Service. Doel is dat reizigers in de regio gemakkelijk kunnen kiezen voor een efficiënte, schone, veilige, betaalbare reis van deur-tot-deur. Dit moet aantrekkelijke alternatieven bieden voor de privéauto.

Parkeerstrategie
In 2022 gaan we verder met de Parkeerstrategie 2021-2030 (RIS 308711). Deze parkeerstrategie zorgt voor aanpassingen van het parkeerbeleid. Het streven is en blijft om Den Haag bereikbaar, verkeersveilig en economisch vitaal te houden. We gaan onderzoeken of er behoefte is aan nieuw fietsparkeerbeleid.

Duurzame mobiliteit
Nieuw speerpunt in 2022: duurzame, milieuvriendelijke mobiliteit, waaronder duurzame stadslogistiek (bouwlogistiek en goederendistributie). Het reduceren van emissies CO2, stikstof, fijnstof en geluid is daarbij een belangrijk doel. Ook dit vraagt om regionale samenwerking.

En verder…

  • Een belangrijke beleidsopgave is om de in 2021 door de raad vastgestelde Strategie Mobiliteitstransitie te borgen in de nog op te stellen Omgevingsvisie, die in belangrijke mate de Haagse Nota Mobiliteit uit 2011 (die in principe een looptijd had tot 2021) gaat vervangen.
  • Dit geldt ook voor het herstel en bevorderen van het gebruik en de rentabiliteit van het Haagse ov na de coronacrisis.
  • Op het vlak van SMART-Mobility en Innovatie & Experimenten blijven we als gemeente kansrijke nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit benutten. Denk aan het verder ontwikkelen van mobiliteitshubs, mogelijkheden voor SMART-parking en nieuwe technologieën.

No-regret-pakket
In het Central Innovation District (CID)-Binckhorst komt een sterke verdichting met woningen, werkgelegenheid en voorzieningen. Een goede bereikbaarheid is daarbij een belangrijke voorwaarde. Het realisatieplan van het No-regret-pakket biedt maatregelen met regiopartners en het Rijk. Het gaat om meerjarige maatregelen van € 137,7 mln.

Wat doet de gemeente in 2022?

  • Smart Mobility:
  • Er komt een implementatieplan voor de haalbare locaties voor een mobility hub.
  • In 2022 gaan we experimenten voorbereiden op het gebied van Smart Mobility.
  • Uitwerking van de voorkeursvariant voor de ombouw van de spoorviaducten Binckhorstlaan. Het gaat om het inpassen van de hoogwaardige openbaar vervoerverbinding CID-Binckhorst en besluitvorming over het voorontwerp, inclusief dekkings- en faseringsvoorstel.
  • Uitwerking van het deeltraject vrijliggende HOV-baan tussen Mercuriusweg en Zonweg.
  • Vaststellen van de voorontwerpen voor de fietsroutes Verlengde Velostrada tweede fase en voor 2 deelprojecten van het trekfietstracé: de oversteek Rijswijkseplein en de onderdoorgang Trekvlietbrug.
  • Opwaarderen van de bushaltes in de Binckhorst door het bijplaatsen van fietsparkeervoorzieningen en zitplekken bij deze haltes.

In 2022 is voor het No regret pakket circa € 14,1 mln. beschikbaar.

Programma Tram
De gemeente werkt samen met HTM en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag aan een hogere kwaliteit en capaciteit van het openbaar vervoer. De HTM heeft de aanbesteding gestart om de oude hoge vloertrams die aan het einde van hun levensduur zijn te vervangen door stadstrams met een lage vloer. Daarvoor moet op sommige tracédelen van lijn 1, 6, 12 en 16 de infrastructuur worden aangepast. Ook worden de haltes rolstoeltoegankelijk gemaakt. De gemeente maakt hierover financiële afspraken met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Wat zijn de studies in 2022?

  • Voorontwerp tracédeel 6A: Dierenselaan-Heemstraat.
  • Voorontwerp lijn 6B Hobbemastraat – Om en Bij.
  • Voorontwerp inpassing tramhalte en mogelijke herinrichting Hobbemaplein.
  • Voorontwerp lijn 12 A Markenseplein / Laan van Meerdervoort.
  • Voorontwerp lijn 12B Laan van Meerdervoort / Zevensprong.
  • Schetsontwerp Lijn 6C - Laan van NOI / Mons. Van Steelaan.
  • Nota Reikwijdte en Detailniveau remise GAVI-kavel.

Sociale veiligheid openbaar vervoer
De HTM zet ook in 2022 op verzoek van de gemeente extra beveiligers in. Dit bevordert de veiligheid in het openbaar vervoer. Kosten per jaar: € 2,0 mln.

Inrichting verkeer

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

 Het aanleggen van straten, wegen en fietspaden. Tevens het nemen van verkeersmaatregelen om de bereikbaarheid en veiligheid verder te versterken.

52.244

3.980

48.264

Rotterdamsebaan
Begin 2022 start de bouw van de bediencentrale in Scheveningen (RIS 304173). Eerst wordt een tijdelijke huisvesting voor de haveninstallaties gerealiseerd. Daarna volgt de sloop van de huidige semafoor. Oplevering staat gepland voor 2024. Investering in 2022: ongeveer € 7,5 mln.

In 2022 start ook de voorbereiding van de aanleg van de tweede watertoevoer bij de Rotterdamsebaan. De voorbereidingen bestaan uit het maken van een uitvoeringsontwerp, het aanvragen van de benodigde vergunningen en indien mogelijk enkele voorbereidende werkzaamheden. De tweede watertoevoer is nodig voor de watercompensatie door de aanleg van de Rotterdamsebaan. Het maakt onderdeel uit van de scope van het project (RIS 259498). Verwachte investering in 2022: ongeveer € 2,0 mln.

Straten, wegen en lanen
In 2022 wordt het Uitvoeringsprogramma van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (SWL) 2020-2024 verder uitgevoerd (RIS 280303).

Om welke projecten gaat het in 2022?

  • Oplevering Jan van Beersstraat.
  • Voorbereiding uitvoering Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 3: Houtrustbrug en knelpunten President Kennedylaan-Johan de Wittlaan.
  • Voorbereiding herinrichting kruispunt Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg-Koningin Julianaplein.
  • Eerste implementatie van verkeersmaatregelen kwaliteitsverbetering centrum-noord (o.a. aanpak doorgaand autoverkeer Mauritskade).
  • Vaststelling voorontwerp ongelijkvloerse kruising Erasmusweg-Lozerlaan.
  • Vastelling voorontwerpen verkeersmaatregelen Wateringseveld.
  • Vaststelling voorontwerp vereenvoudigen verkeersstromen Zevensprong.
  • Vaststelling voorontwerp onderdoorgang Hildebrandplein.
  • Verkenning onderdoorgang Scheveningseweg.
  • Verkenning groene Schenkverbinding.

Investering in 2022: € 7,9 mln.

Verkeersveiligheid
De activiteiten van het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2020-2022 (RIS 305102) worden verder uitgevoerd aan de hand van de 6 thema’s uit de nota Kiezen voor verkeersveiligheid (RIS 305028):

  • Veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers.
  • Veilige snelheden stimuleren.
  • Verkeersveilig gedrag aanleren.
  • Ongewenst en asociaal gedrag afleren.
  • Veilige voertuigen stimuleren.
  • Monitoring en onderzoek.

Veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers
In 2022 maken we de infrastructuur voor fietsers en voetgangers veiliger. Het gaat om de aanpak van blackspots, het verbeteren van de veiligheid in schoolomgevingen, het verbeteren van oversteekplaatsen voor voetgangers en het nemen van kleine verkeersmaatregelen op locaties die als onveilig worden ervaren.

Veilige snelheden stimuleren
Onder dit thema valt de aanpassing van de weginrichting aan de gewenste snelheidslimiet. Het gaat om zowel het veiliger inrichten van 50 km per uur als het aanpassen van 50 km-wegen naar 30 km per uur met de bijbehorende weginrichting. De Ruychrocklaan, Van Hogenhoucklaan en Cremerweg worden aangepast van 50 naar 30.

In 2022 is voor verkeersveiligheid € 5,1 mln. beschikbaar.

Wat doet de gemeente aan verkeerseducatie en gedragsmaatregelen?
In het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid wordt onderscheid gemaakt tussen verkeersveilig gedrag aanleren en ongewenst en asociaal gedrag afleren. Dit doen we samen met het regionaal ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Activiteiten in 2022

  • Specifiek voor basisscholen is het programma Veilig leren fietsen opgesteld. Ruim 10.000 kinderen van 30 Haagse basisscholen doen hier jaarlijks aan mee.
  • Er is een programma voor de jongste kinderen van 0 tot 4 jaar.
  • We steunen scholen die een verkeersbrigade op willen zetten. We steunen ook scholen om de schoolspits in goede banen te leiden.
  • Voor het voortgezet onderwijs wordt - naast het provinciale programma Totally Traffic - het programma Biking2skool=cool aangeboden. Dit programma is uniek voor Den Haag en is speciaal gericht op de fietsvaardigheid en het fietsgebruik.
  • Voor ouderen zijn er fietsvaardigheidsdagen, e-biketrainingen, opfriscursussen rijvaardigheid en scootmobiel-cursussen.

Asociaal en ongewenst gedrag afleren
Voor het afleren van ongewenst en asociaal gedrag is in 2022 € 0,46 mln. beschikbaar. Dit geld wordt ingezet voor diverse verkeerscampagnes. Speciaal voor jongeren zijn er de programma’s van Responsible Young Drivers en Team Alert. Deze programma’s focussen op alcohol en drugs in het verkeer, smartphonegebruik in het verkeer en fietsverlichting. In samenwerking met de politie is een verkeershufteraanpak ontwikkeld die in 2022 wordt uitgevoerd.

Veilige voertuigen stimuleren
De gemeente stimuleert helmgebruik onder e-bikers en kinderen. We stimuleren ook veilige technieken in vrachtwagens om dodehoekongevallen te voorkomen.

INTHR (lijnen 6, 12 en 16)
Binnen het project Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio (INTHR) voert Den Haag de aanpassingen aan de infrastructuur uit op lijn 6, 12 en 16 en de verschillende in-, uitruk- en calamiteitenroutes. Lijn 16 M, Erasmusweg t/m Goeveneurlaan, (RIS 307570) wordt voor de zomer 2022 opgeleverd. De opleveringen van de lijnen 16 S, Statenlaan t/m Waldeck Pyrmontkade (RIS 307975) en 16 Z, Laan van Meerdervoort t/m Torenstraat (RIS 307798) staan eind 2022 op de rol.

Lijn 1, rotonde Duinstraat
Omdat geen overeenstemming is bereikt met de eigenaar van de kiosk, is de aanleg van de rotonde Duinstraat (RIS 303438) niet tegelijkertijd uitgevoerd met lijn 1. De voorbereiding van het project start in 2022 , de uitvoering staat gepland voor 2022/2023.

In de tramprojecten wordt ongeveer € 10,2 mln. geïnvesteerd.

Ruim baan voor de fiets

Asfalteren fietspaden
De meeste tegelfietspaden zijn de afgelopen 15 jaar omgezet in comfortabel rood asfalt. In 2022 gaan we de laatste 1,5 km asfalteren. Voor de asfaltering van fietspaden is € 1,0 mln. beschikbaar.

Fietsonvriendelijke situaties
Jaarlijks is € 0,25 mln. beschikbaar voor het aanpassen van fietsonvriendelijke kruisingen.

Betere fietsdoorstroming kruispunten
Tegelijk met de vervanging van verkeerslichten zorgen we ervoor dat het fietsverkeer op kruispunten beter kan doorstromen. Op een aantal kruisingen wordt ook meer plek voor fietsers gemaakt. Voor het verbeteren van de doorstroming is € 0,5 mln. beschikbaar.

Sterfietsroutes

Werkzaamheden in 2022:

  • Zeestraat tussen Laan van Meerdervoort en Mauritskade: eind 2021 heeft het college ingestemd met het voorontwerp voor een 30 km/u straat. Dit kan eind 2023 gerealiseerd worden.
  • Westvlietweg – Park Nabij: aanleg fietsstraat op de ventweg van de Westvlietweg bij Park Nabij.
  • In het kader van de werkzaamheden voor lijn 16 starten de werkzaamheden om de positie van de fiets te versterken door de aanleg van vrijliggende fietspaden op de Torenstraat, Bilderdijkstraat, Vondelstraat, Zoutmanstraat, Stadhoudersplein en Statenlaan.
  • Sterfietsroute Binnenstad-Transvaal-Wateringse Veld (RIS 296344) : het tracé Monstersestraat wordt gecombineerd uitgevoerd met het groot asfaltonderhoud.

Werkzaamheden aan schakels en sterfietsroutes:

  • Sterfietsroute Schilderswijk – Moerwijk: de herinrichting van de Hoefkade van Stationsweg tot Vaillantlaan is de derde fase van de aanpak van deze sterfietsroute (na de Loper Oude Centrum en de verkeersmaatregelen Stationsbuurt/Schildersbuurt).
  • Sterfietsroute Verlengde Velostrada eerste fase (RIS 295806) : hier werken we aan de planvoorbereiding van een fiets- en voetgangersbrug over de Trekvliet en aan de herinrichting van het Trekvlietplein en Bontekoekade.
  • Sterfietsroute Scheveningen – Bad: het Nassauplein, Dr. Aletta Jacobsweg en kruispunt Nieuwe Parklaan – Badhuisweg.
  • Metropolitane fietsroute Den Haag – Pijnacker: in 2022 wordt de Dwarskade gelijktijdig met het onderhoud aan het wegdek ingericht als fietsstraat. Andere deelprojecten dit jaar: de herinrichting Pletterijkade en de tweerichtingen fietsoversteek Rijswijkseplein (sterfietsroute Trekfietstracé).
  • Metropolitane fietsroutes Den Haag – Monster en Den Haag - Naaldwijk: met Westland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is in 2021 een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor deze 2 routes. In 2022 wordt de volgende stap gezet in het opstarten van verschillende deelprojecten, waaronder de Dierenselaan in de sterfietsroute Vroondaal.
  • Sterfietsroute Vroondaal: de Dierenselaan, de Steijnlaan en de Escamplaan.
  • Sterfietsroute Scheveningen – Haven: Kranenburgweg (van Duindorpdam tot Houtrustbrug), het laatste deel van deze sterfietsroute.
  • Elandstraat tussen de Vondelstraat/Zoutmanstraat en de Waldeck Pyrmonthkade.
  • Schenkkade tussen de Juliana van Stolberglaan en de Carolina van Nassaustraat.
  • Maanweg tussen Binckhorstlaan en Supernovaweg.
  • Vreeswijkstraat tussen de Soestdijksekade en Driebergenstraat.

Nog meer voor fietsers
In 2022 wil de gemeente de positie van de fiets op kruispunten verbeteren. Het gaat om meer prioriteit voor fietsers in de verkeerslichtenregelingen en meer opstelcapaciteit op het kruispunt voor de fiets. Voorbeeld: kruispunt Loosduinsekade – Valkenboslaan - Zuiderparklaan.

Het fietsen wordt gestimuleerd met een aansprekende communicatiecampagne en met fietsevenementen en door gerichte stimulering en gedragsbeïnvloeding voor verschillende doelgroepen in verschillende wijken. Bijdrage voor fietsroutes: € 5,1 mln.

Fietsparkeren
Ook werkt de gemeente in 2022 verder aan een parkeerverwijssysteem voor fietsen. Verder staat op de agenda: betere herkenbaarheid van de fietsenstallingen en de introductie van een éénduidige huisstijl.

In 2022 verbetert de gemeente het fietsparkeren in woonwijken met de wijkaanpak. Op verzoek van bewoners plaatsen we fietsvlonders in woonwijken en maken we buurtstallingen. In 2022 wordt hieraan € 2 mln. besteed.

Den Haag heeft 23 gratis en bewaakte Biesieklette fietsenstallingen, 8 schoolstallingen en 5 seizoenstallingen. De bijdrage van de gemeente aan Biesieklette bedraagt circa € 3,3 mln. per jaar.

Het aantal fietsenstallingen neemt ieder jaar toe. Met de toename van het aantal fietsenstallingen en het beleid dat de eerste 24 uur stallen gratis is, nemen de beheer- en exploitatiekosten toe. Voor het beheer en de exploitatie van de fietsenstallingen zijn extra structurele middelen beschikbaar. In 2022 bedragen de extra middelen € 0,8 mln.

Parkeren in woongebieden  
De herinrichting van Bezuidenhout-Oost fase 3 (RIS 302380) is gestart en loopt door tot het najaar van 2023.
De Mient (RIS 305092) is gestart in de zomer van 2021. Eind 2022 zijn de werkzaamheden afgerond.

Voor deze projecten is in 2022 € 5,5 mln. aan investeringskrediet beschikbaar.

Noordwestelijke hoofdroute

In 2022 wordt ongeveer € 3,6 mln. geïnvesteerd.

Ontwikkeling P+R
Het P+R-arrangement (RIS 295803) biedt bezoekers de kans om snel en goedkoop op de eindbestemming in de centrale zone en Scheveningen te komen. De gemeente werkt verder aan de ontwikkeling van P+R Forepark. De kortetermijnoplossing moet in 2022 klaar zijn. Voor de permanente oplossing wordt een verkenning gedaan naar geschikte locaties.
Voor P+R Hoornwijck ronden we een business case af over de vraag: is terugkeer naar de oude locatie haalbaar?

Park +Beach
In 2022 zijn er 3 Park + Beach locaties: CS New Babylon, Malieveld en Laakhaven-HS. De marketing van P+R en van Park+Beach wordt uitgebreid om de bekendheid te vergroten en de bewustwording van bezoekers over de reismogelijkheden te verbeteren. Park+Bike maakt nadrukkelijk onderdeel uit van het P+R-arrangement. In totaal is € 1,1 mln. beschikbaar voor de exploitatie en voor kleine aanpassingen van de P+R-voorzieningen.

Bereikbaarheidsregie
In het uitvoeringsprogramma Bereikbaarheid 2021/2022 zijn circa 400 activiteiten op de hoofdwegenstructuur op hun samenhang beoordeeld. Dit is onderdeel van totaal circa 1.600 activiteiten voor de komende 5 jaar. Dit zijn vooral activiteiten met een grote stedelijke en regionale impact op het verkeer. Voor 2022 staan op het programma: WarmtelinQ, diverse bouwprojecten in de Binckhorst en Laakhaven en lijn 16 als onderdeel van het project over de introductie van de nieuwe tram.

Verkeersmanagement
De gemeente stimuleert met wegkantsystemen en centrale systemen in 2022 een betrouwbare en acceptabele reistijd en een veilige reis voor alle reizigers in en om Den Haag. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met onze regionale verkeerspartners in de samenwerkingsorganisatie Bereik! Verkeersdata worden ingezet om het verkeer optimaal te laten doorstromen.

Slimme installaties
Stap voor stap biedt de markt nieuwe mogelijkheden waarmee de verkeersafwikkeling steeds efficiënter wordt. Wegbeheerders, kennisinstituten en industrie werken hierbij nauw samen. In Den Haag werken we steeds meer met nieuwe intelligente verkeersregelinstallaties (I-VRI’s). Deze verkeerslichten zijn in staat te communiceren met voertuigen of met een app op een smartphone. Deze techniek is nog in ontwikkeling. In 2022 worden 10 van deze installaties vervangen.

Camera’s
De verkeerscentrale volgt met 140 camera’s en diverse andere verkeersinformatiebronnen de dagelijkse afwikkeling van het verkeer. Belangrijk aandachtspunt hierbij is een goede doorstroming bij omleidingsroutes bij wegwerkzaamheden. Daarnaast heeft Den Haag in de stad 249 verkeersregelinstallaties, 72 dynamische route-informatiepanelen, circa 1.500 bewegwijzeringobjecten en 140 verkeerscamera’s.

In 2022 besteden we € 5,5 mln. aan het beheer en de vervanging van de verkeersmanagementsystemen.

Parkeren

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

22.350

1.093

21.257

Parkeren op straat
Invoering van betaald parkeren is (nu nog) afhankelijk van de uitkomsten van onderzoek naar draagvlak. Na vaststelling van de parkeerstrategie 2021-2030 zijn ook leefbaarheid en veiligheid bepalend of een parkeerregeling wordt ingevoerd.

Parkeerbelasting

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

  Het innen van parkeeropbrengsten uit straat parkeren, parkeervergunningen en  wegsleepregeling.

8.909

79.441

-70.532

Baten parkeerbelasting
Invoering van betaald parkeren is nu nog afhankelijk van de uitkomsten van onderzoek naar draagvlak. Na vaststelling van de parkeerstrategie 2021-2030 zijn ook leefbaarheid en veiligheid bepalend bij het invoeren van een parkeerregeling.

Baten parkeerbelasting
In 2022 worden de tarieven voor parkeren op straat en voor parkeervergunningen trendmatig verhoogd. Daarnaast stijgen de begrote parkeerbaten in 2022 met € 1 mln., gevolgd door nog een stijging van € 0,5 mln. in 2023, conform de afspraken in het coalitieakkoord 2019. Dit hangt samen met uitbreiding van de gebieden waar betaald parkeren geldt.

De totale baten van parkeerbelasting komen in 2022 op circa € 77,3 mln., zonder corona-effecten en met als uitgangspunt dat parkeerterreinen Zwarte Pad en Noordelijk Havenhoofd volledig beschikbaar blijven.

Vennootschapsbelasting

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

100

0

100

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 15:14:55 met de export van 09/09/2021 16:43:56