Paragrafen

3.5 Financiering

Treasury-ontwikkelingen

Langlopende leningen
In 2022 heeft de gemeente nog steeds een (tijdelijk) liquiditeitsoverschot vanwege een hoger dan verwachte opbrengst uit de verkoop van de aandelen Eneco en als gevolg van Covid achterblijvende investeringsuitgaven en extra ontvangsten vanuit de overheid.
Voor een deel van haar uitgaven trekt de gemeente langlopende leningen aan. Voor 2022 zullen geen nieuwe langlopende leningen worden aangetrokken. De lange termijn financieringsplanning laat zien dat de gemeente pas in 2023 weer een lange financieringsbehoefte heeft.

Forwards leningen
Medio 2020 werd voor 2022 een stijging van de lange rente verwacht. Daarom heeft het college in juli 2020 (RIS305846) voor de eigen behoefte vier langlopende leningen voor de toekomst afgesloten (zogeheten forwards): € 150 mln. tegen 0,357% per januari 2022, € 150 mln. tegen 0,425% per oktober 2022, € 150 mln. tegen 0,494% per juli 2023 en € 200 mln. tegen 0,530% per januari 2024. Door het vroegtijdig afsluiten van deze forwards werd geprofiteerd van het lage actuele renteniveau en wordt voorkomen dat tegen een hogere rente moet worden geleend op het moment van de uitgaven (beperken toekomstige renterisico’s). De afgesloten forwards zijn verwerkt in de liquiditeitsprognose (zie ook '2c. Korte liquiditeiten').

Collateral
De rente voor leningen van 1 tot 12 maanden is negatief. Verwacht wordt dat de tarieven voor kortlopende leningen in 2022 negatief blijven. Door de negatieve korte rente moet de gemeente rente betalen over de waarborgsom die als zekerheid voor leningen (collateral) aan de bank is gestort.

Schatkistbankieren - verhoging drempelbedrag
Sinds 2013 zijn gemeenten verplicht om hun overtollige liquide middelen aan te houden in de schatkist. Om het cashmanagement van de gemeenten niet te veel te verstoren mogen gemeenten een beperkt positief saldo op de bankrekeningen aanhouden. Gemiddeld per kwartaal mag dit saldo niet meer zijn dan een vastgesteld drempelbedrag. Het drempelbedrag is gerelateerd aan de omvang van de begroting. Voor de gemeente was de drempel voor 2021 circa € 7,9 mln. Gebleken is dat de huidige (berekening van de) drempel voor het schatkistbankieren te krap was vastgesteld. In plaats dat alleen overtollige liquide middelen in de schatkist belanden, moeten gemeenten bij de huidige drempel met grote regelmaat ook geld voor het normale betalingsverkeer bij de schatkist stallen. Dat veroorzaakt onnodige administratieve lasten. Vanaf 1 juli 2021 geldt voor gemeenten een nieuw (verhoogd) drempelbedrag. Voor de gemeente Den Haag  komt deze drempel (voor het restant van 2021) uit op circa € 14,0 mln. Voor 2022 zal de drempel ook uitkomen op circa € 14,0 mln.

Omslagrente
Het rentepercentage voor grondexploitaties komt in 2022 uit op 1,0%, de omslagrente in 2022 op 1,5%. Het renteschema voor de berekening van de omslagrente is opgenomen in deze paragraaf bij het onderdeel interne financiering.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 15:14:55 met de export van 09/09/2021 16:43:56