Kostentoerekening heffingen
Voor gemeentelijke heffingen geldt de wettelijke eis van maximaal kostendekkende tarieven. In onderstaande tabellen is de kostendekking van de belangrijkste gemeentelijke heffingen voor 2022 inzichtelijk gemaakt. De kostendekkendheid wordt conform de regelgeving en jurisprudentie per verordening bepaald.
bedragen x € 1.000)
Afvalstoffenheffing | 2022 |
---|---|
Lasten (zie programma 3) | |
Toegerekende lasten | 79.010 |
Kwijtscheldingen | 8.815 |
Toegerekende overhead | 3.710 |
BTW | 1.890 |
Totaal toegerekende lasten afvalstoffenheffing | 93.425 |
Baten | |
Opbrengst afvalstoffenheffing | 87.151 |
Diverse baten (dividend, huur, boeten e.d.) | 6.274 |
Totale baten | 93.425 |
De kosten en opbrengsten worden over de gehele verordening afvalstoffenheffing beoordeeld. Uitgangspunt is gedifferentieerde tarieven per huishoudtype, waarbij de meergezinshuishouden meer betalen, dan huishoudens met een of twee personen. Over de kostentoerekening wordt opgemerkt dat er voor gekozen is;
- een beperkt deel van de (compensabele) btw toe te rekenen aan de afvalstoffenheffing, dus niet alle toerekenbare btw;
- de kwijtschelding ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing;
- het dividend HMS wordt verrekend met de afvalstoffenheffing.
De lasten voor afvalverwijdering stijgen door de verhoging van de omvang van het aanbod huishoudelijk afval (onder meer door de invloed van corona en de (structurele) effecten van thuisbezorging). Gelet hierop worden de tarieven voor de afvalstoffenheffing voor 2022 naast de trend aanvullend met 4,5% verhoogd.
(bedragen x € 1.000)
Rioolheffing | 2022 |
---|---|
Lasten (zie programma 9) | |
Toegerekende lasten | 41.078 |
Kwijtscheldingen | 30 |
Toegerekende overhead | 997 |
BTW | 2.657 |
Totaal toegerekende lasten rioolheffing | 44.762 |
Baten | |
Opbrengst rioolheffing | 44.403 |
Diverse baten | 359 |
Totale baten | 44.762 |
De Wet milieubeheer verplicht gemeenten om periodiek een gemeentelijk rioleringsplan (GRP) vast te stellen. Daarin moet worden aangegeven op welke plekken welke voorzieningen zijn of worden gerealiseerd, op welke wijze de gemeente inhoud geeft aan zijn zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater, hoe de afstemming is geregeld tussen de gemeente en het waterschap en wat de gevolgen voor het milieu zijn van de aanwezige voorzieningen en de in het plan aangekondigde activiteiten. Voor de periode 2021-2025 is op 11 februari 2021 een nieuw GRP door de raad vastgesteld (RIS 306620). De kosten van de invulling van de zorgtaken voor afvalwater, regenwater en grondwater en de daarmee samenhangende zorg voor het gemeentelijk rioolstelsel worden bekostigd uit de rioolheffing. De aanleg van nieuwe rioleringsstelsels wordt betaald uit planontwikkeling/grondexploitatie. De Verordening rioolheffing is gebaseerd op het uitgangspunt dat de uitgaven worden gedekt uit de opbrengsten van de gemeentelijke rioolheffing.
De rioolheffing in Den Haag bestaat uit twee onderdelen: een vast eigenarentarief en een aparte heffing voor grootverbruikers van water. Als een gebruiker meer dan 500 kubieke meter leidingwater en/of grondwater loost in het riool wordt een rioolheffing grootverbruik in rekening gebracht. De eerste 500 kubieke meter is vrij, daarna wordt voor iedere volgend 500 kubieke meter afvalwater een tarief in rekening gebracht. Om te bepalen hoeveel water wordt geloosd, wordt de geloosde hoeveelheid afvalwater gelijk gesteld aan het drinkwaterverbruik. Extra waterverbruik zorgt ervoor dat het rioleringsstelsel en gemalen hierop moeten worden aangepast, hetgeen extra kosten met zich meebrengt. Dit rechtvaardigt een hoger tarief. Er is geen sprake van kruissubsidiëring.
De tarieven rioolheffing worden in 2022 trendmatig aangepast (trend 2022: 2,39%).
(bedragen x € 1.000)
Leges omgevingsvergunning | 2022 |
---|---|
Lasten | |
Toegerekende lasten | 19.653 |
Toegerekende overhead | 8.642 |
BTW | 158 |
Totaal toegerekende lasten omgevingsvergunning | 28.453 |
Baten | |
Opbrengst omgevingsvergunning | 24.778 |
Diverse baten | 500 |
Totale baten | 25.278 |
De kosten en opbrengsten worden over de gehele legesverordening omgevingsvergunning beoordeeld. Opbrengsten uit de ene vergunning of activiteit kunnen worden gebruikt voor de dekking van kosten die voor een andere aanvraag of vergunning worden gemaakt (kruissubsidiëring). Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden, is in Den Haag met name sprake van kruissubsidiëring tussen grote en kleine bouwplannen.
Conform het BBV wordt het saldo van baten en lasten verrekend met de voorziening bouwleges. Door middel van de voorziening bouwleges worden de tarieven in de loop der jaren geëgaliseerd.
Omdat de Omgevingswet waarschijnlijk op 1 juli 2022 in gaat, worden de legestarieven Omgevingsvergunning per 1 januari 2022 niet aangepast. Een uitzondering geldt voor het legestarief voor de uitweg/inritvergunning. Dat tarief wordt trendmatig verhoogd. Bovendien wordt naar aanleiding van de aangenomen motie “Nieuwe stappen kapvergunning” (RIS301466) per 1 januari 2022 het vaste legestarief voor een kapvergunning vervangen door een gedifferentieerd tarief met zes staffels. Voor met name particulieren blijven de legeskosten relatief laag om de drempel om een kapvergunning aan te vragen laag te houden (1 tot 5 bomen: € 75). De staffel loopt op tot € 450,- (101 of meer bomen).
Over de kostentoerekening wordt opgemerkt dat ervoor gekozen is specifieke activiteiten buiten het kostenverhaal te houden:
- Het aanpassen van bestemmingsplannen naar aanleiding van bouwaanvragen.
- De kosten van het juridisch advies in het proces omgevingsvergunningen, behalve voor de kap- en uitwegvergunning.
Wel wordt vanaf 1 januari 2022 de compensabele btw toegerekend als last aan de omgevingsvergunning.
Ook voor de overige kostendekkende heffingen zijn calculaties gemaakt. Voor de leesbaarheid verwijzen wij u hiervoor kortheidshalve naar de bijlage Gemeentelijke tarieven.