Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2022?
Haags veiligheidsbeleid 2019-2022: de speerpunten
Versterken van de weerbaarheid in de stad
Bestrijding onveiligheid | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
21.269 | 7.799 | 13.470 |
Radicalisering
In 2022 ligt de prioriteit voor de gemeente bij de preventie en aanpak van polarisatie, radicalisering en extremisme. We gaan de persoonsgerichte aanpak CTER (Contraterrorisme, extremisme en radicalisering) aanscherpen op basis van de evaluatie in 2021. Ook de weerbaarheidsprojecten worden verbeterd. Hiervoor ligt een analyse naar onderliggende factoren die bijdragen aan radicalisering in de stad en een extern uitgevoerde evaluatie van de projecten VIP (Vrijheid, Identiteit en Polarisatie) en MIJ/Mij jr aan ten grondslag.
De aandacht voor de mogelijke terugkeer van personen uit IS gebied en de re-integratie van extremisten gaat in 2022 door, als onderdeel van de persoonsgerichte aanpak. Verder zijn we samen met ketenpartners alert op signalen van andere vormen van extremisme: rechts- en links-extremisme of single-issue extremisme, waarvan de NCTV en AIVD een toename hebben gesignaleerd. Permanent aandachtspunt: het investeren in vroege signalering van personen die kans lopen om te radicaliseren. Hiervoor krijgen professionals een specifieke training. Tot slot: de gemeente investeert doorlopend in contacten met formele en informele netwerken in de stad.
Cybercriminaliteit
De gemeente houdt ontwikkelingen rondom cybercriminaliteit scherp in de gaten. De gemeente wil Haagse bewoners en het midden- en kleinbedrijf weerbaarder maken tegen deze vorm van criminaliteit. Dit doet de gemeente door in de preventie-activiteiten ook bewustwording en tips over cybercriminaliteit mee te geven aan Haagse ondernemers en bewoners, waaronder kwetsbare ouderen en jongeren.
Digitale ambassadeurs
Er loopt een pilotproject ‘Digitale veiligheid in de wijk’ tot eind december 2021 vanuit Resilience The Hague om de digitale weerbaarheid van inwoners en ondernemers in Den Haag te vergroten. Digitaal Ambassadeurs dragen in diverse wijken van Den Haag bij aan de vergroting van de digitale weerbaarheid van hun buurtbewoners en buurtondernemers. Met het pilotproject wordt inzicht verkregen in de succes- en leerelementen van deze aanpak op de digitale veiligheid van inwoners en ondernemers in de wijk. Afhankelijk van de succes- en leerelementen en beschikbare capaciteit krijgt het project in 2022 mogelijk een vervolg.
Haagse aanpak huiselijk geweld
De gemeente Den Haag werkt ook in 2022 intensief met ketenpartners aan de aanpak van huiselijk geweld. Deze aanpak wordt binnen de kaders van de Regiovisie Aanpak Huiselijk Geweld Haaglanden 2019-2022 (RIS 303030) met alle partners voortgezet. Het belangrijkste instrument van de burgemeester is het tijdelijk huisverbod. Dit zet de burgemeester in om acute onveiligheid weg te nemen en een duurzame verandering in gang te zetten. Dit wordt gecombineerd met hulpverlening en begeleiding voor alle betrokkenen, met speciale aandacht voor de veiligheid en het welzijn van kinderen als deze betrokken zijn. Om recidive te voorkomen wordt daarbij ook specifiek ingezet op begeleiding van uithuisgeplaatste plegers. In Den Haag worden jaarlijks ongeveer 300 tijdelijke huisverboden opgelegd. De meest complexe huiselijk geweld zaken worden in Den Haag langdurig en intensief aangepakt door een regionale, multidisciplinaire pilotaanpak (MDA++) waarin straf, zorg en medische partners samenwerken in het Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden en Veilig Thuis Haaglanden. De casusregie ligt bij de gemeentelijke lokale teams. In 2021 zullen de regionale bestuurders besluiten over de structurele inbedding en verdere ontwikkeling in 2022.
Aanpak van overlast en onveilige situaties door personen met verward gedrag
In 2022 werkt de gemeente Den Haag samen met ketenpartners aan een sluitende, integrale aanpak voor personen met verward gedrag (RIS 299305). Dat gebeurt onder andere in het Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden waar personen met risicovol en verward gedrag intensieve begeleiding krijgen.
Zorgmijders
In 2022 wordt de pilot Bestuurlijk toezicht geëvalueerd, samen met het Leger des Heils. Lukt het om overlastgevers die geen zorg willen met een bestuurlijke maatregel te motiveren om toch zorg te accepteren?
Ook de uitkomsten van de evaluatie van de Wet verplicht GGZ en de Wet zorg en dwang worden in 2022 bekend. Deze wetten regelen gedwongen zorg en geven de burgemeester de bevoegdheid personen met een psychische stoornis, verstandelijke beperking of psychogeriatrische aandoening op voordracht van een psychiater een crisismaatregel op te leggen als zij acuut zorg nodig hebben en vrijwillige zorg weigeren. De gemeente Den Haag volgt de evaluaties op de voet en zal de werkwijze zo nodig in samenspraak met haar partners verbeteren.
Haagse veiligheidsbeleid: 3 sporen
Spoor 1: Aanpak van high impact crimes
Woninginbraak, straatroof, overvallen
Sinds de corona-uitbraak is er een sterke daling van woninginbraken (RIS 309015). Toch gaat de gemeente samen met haar partners, zoals de politie en bewoners(organisaties) ook in 2022 door met de gebieds- en probleemgerichte aanpak van woninginbraak, straatroof en overvallen, de high impact crimes, vanwege de impact op slachtoffers.
Wat doet de gemeente in 2022?
- De hotspotaanpak woninginbraak richt zich in 2022 op buurten waar relatief vaak wordt ingebroken. Hier is de gemeente extra actief om inbraken te voorkomen, bijvoorbeeld door het geven van voorlichting aan Hagenaars. Uitgangspunt is dat bewoners primair zelf verantwoordelijk zijn voor de bescherming van hun goederen.
- De gemeente gaat komend jaar door met de persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders van high impact crimes: woninginbraak, straatroof en overvallen.
- Ook in 2022: de persoonsgebonden aanpak van jongeren tot en met 23 jaar die zijn aangehouden met een (steek)wapen. Dit maakt onderdeel uit van het Haagse actieplan Wapens en jongeren 2020-2022 (RIS 307307 ).
- De gemeente heeft met woningbouwcorporaties afgesproken om inbraakwerende maatregelen te nemen als een huis wordt gerenoveerd.
- Alle slachtoffers van een overval krijgen, indien gewenst, bezoek van de gemeente. Niet alleen om hen een hart onder de riem te steken, maar ook om advies te geven om de kans op een volgende overval te verkleinen.
- De gemeente ondersteunt buurtpreventieteams en WhatsApp-groepen (Programma 14).
Lokale persoonsgerichte aanpak
De gemeente heeft een persoonsgerichte aanpak voor risicovolle volwassenen en jongeren die veelvuldig in beeld komen voor de verstoring van de openbare orde en veiligheid binnen de gemeente Den Haag én het veroorzaken van maatschappelijke onrust in de wijken. Dit zijn vaak plegers van high impact crimes, overlastgevers, ex-gedetineerden, jongeren die in het bezit zijn van een (steek-)wapen en mensen die betrokken zijn bij opiumdelicten. Het is een lokale aanpak waar we ook in 2022 mee doorgaan. Daarbij werken we nauw samen met ketenpartners, omdat deze personen vaak meervoudige problemen hebben, zoals geldproblemen, werkloosheid, psychische en verslavingsproblematiek. Met repressieve en preventieve interventies gericht op deze personen, wordt overlast en criminaliteit die zij veroorzaken, teruggedrongen. Het Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden behandelt de meest complexe domeinoverstijgende casuïstiek waar de samenwerking tussen straf, zorg en bestuur noodzakelijk is om te komen tot een integraal plan van aanpak. Aan de uitvoering van de integrale werkwijze ligt het "Privacy convenant PGA lokaal en personen met verward gedrag" (RIS307090) ten grondslag
Jongeren en wapens
Dit jaar is er extra aandacht voor de aanpak van (steek)wapens en opiumdelicten onder jongeren. Dit ligt vast in het Haagse actieplan Wapens en jongeren 2020-2022 (RIS 307307) en de pilot TopX. TopX is een interventieteam, bestaande uit verschillende convenantpartners, dat zich richt op de aanpak van jonge aanwas en doorgroeiers in de drugscriminaliteit en hun gezinnen.
Spoor 2: Gebieds- en probleemgerichte aanpak in wijken en buurten
De gemeente geeft in 2022 prioriteit aan gebieden waar de leefbaarheid en veiligheid ernstig onder druk staan. Naast criminele activiteiten gaat het in deze gebieden ook om allerlei vormen van uitbuiting en illegale activiteiten. Het gaat om Den Haag Zuid West, de Zevensprong/Weimarstraat, de Van Baerlestraat/Jan Luykenlaan, het Kaapseplein en Duindorp (RIS 305138). De gemeente werkt aan een gerichte, robuuste, meerjarige, integrale aanpak van deze problemen en hun oorzaken (RIS307114).
Accounthouders veiligheid
Accounthouders veiligheid werken in 2022 in de stadsdelen aan de leefbaarheid en veiligheid. Ze leggen de verbinding tussen de systeemwereld van de gemeente en de leefwereld van de bewoners. Zij werken in de stadsdelen en analyseren en monitoren daar de leefbaarheid en veiligheid. Ze gaan aan de slag met acute overlastproblemen door snel en adequaat de problematiek te inventariseren, de partners bijeen te roepen, in gesprek te gaan met bewoners en een plan van aanpak opstellen en daar de regie op te voeren (RIS 305054). Verder voeren ze het integraal veiligheidsplan in de stadsdelen uit. Ook werken ze aan meerjarige aanpakken, zoals de Regiodeal Den Haag Zuid West, het programma Toekomst Scheveningse Badplaats en de prioritaire gebieden Kaapseplein, Jan Luykenlaan/Van Baerlestraat, Duindorp en Zevensprong/Weimarstraat.
Haagse aanpak van problematische (jeugd)groepen
Elk half jaar inventariseren politie, Openbaar Ministerie en gemeente de problematische (jeugd)groepen. Daarbij maken zij onderscheid tussen groepen met hoog-, midden- en laag risico. De Driehoek beslist welke hoog risicogroepen worden aangepakt, zodat de extra capaciteit die de aanpak de partijen kost optimaal wordt ingezet. De laag en midden risicogroepen worden aangepakt onder regie van de gemeente, vooral in samenwerking met de binnen het betreffende gebied aanwezige lokale partners.
Deze aanpak heeft goede resultaten omdat wordt ingezet op zowel individuele jongeren als de hele groep en diens omgeving. Als dat nodig is, wordt onder regie van de gemeente, het Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden ingeschakeld voor een persoonsgerichte aanpak op de individuele leden van problematische (jeugd)groepen. Met het Openbaar Ministerie en de politie is de gemeente voortdurend in gesprek om de aanpak verder te ontwikkelen.
Gebiedsgerichte Integrale Handhavingsacties
Ten minste 13 keer per jaar vinden er in Den Haag gebiedsgerichte, integrale handhavingsacties plaats. De gemeente controleert dan samen met haar partners zichtbaar en onzichtbaar in gebieden waar de leefbaarheid en veiligheid onder druk staan. Meldingen van misstanden door bewoners en ondernemers worden uiteraard bij deze acties betrokken. De controles richten zich op o.a. onrechtmatig gebruik van woningen en sociale voorzieningen. Diensten treden samen op tegen overtredingen en openstaande belastingen. Ze pakken wangedrag aan, zowel in het verkeer als op het water en in het openbaar vervoer. Er is bijzondere aandacht voor naleving van de regels over alcohol, drugs en lachgas. Met deze acties geeft de gemeente een duidelijk signaal af dat criminaliteit en overlast niet worden getolereerd in Den Haag. Na afloop van iedere actie informeert de gemeente de bewoners via www.denhaag.nl/veilig en via sociale media.
Cameratoezicht
In Den Haag is cameratoezicht één van de maatregelen om overlast en criminaliteit op specifieke plekken te bestrijden. Dit maakt altijd onderdeel uit van een afgewogen pakket met maatregelen. De inzet van camera’s gebeurt zorgvuldig en weloverwogen vanwege de privacy en het effect op de veiligheidsbeleving. Er staan 107 camera’s op vaste locaties in de stad, de 31 camera’s rond het stadion van ADO Den Haag niet meegeteld. Daarnaast zijn 22 camera’s beschikbaar voor flexibele en tijdelijke inzet. De burgemeester kan een gebied aanwijzen om deze camera’s flexibel in te zetten.
Gebiedsgericht instrumentarium om alcoholoverlast terug te dringen
De gemeente wil minder gebieden met een alcoholverbod. Zo’n verbod is een uiterst middel dat tijdelijk wordt ingezet bij structurele overlast. Op dit moment zijn er 20 locaties in Den Haag waar een alcoholverbod geldt. Ieder jaar evalueren we de alcoholverbodsgebieden om te bepalen of verlenging nodig is. In de stadsdelen monitoren de partners de overlast en veiligheidssituatie. Wanneer op een nieuwe locatie alcoholgerelateerde overlast toeneemt, en deze structureel van aard lijkt te zijn ondanks interventies van handhaving en politie, kan de burgemeester altijd in de tussentijd besluiten een nieuw gebied aanwijzen.
Alcoholwet
De Alcoholwet verbiedt dat jongeren onder de 18 jaar in publiek toegankelijke ruimten alcohol bezitten. De politie en gemeente delen boetes uit als ze dit constateren. De gemeente zet toezichthouders in om de verkoop van alcohol aan minderjarigen tegen te gaan in de horeca, supermarkten, slijterijen en tijdens evenementen. De gemeente pakt supermarkten, slijterijen en horeca streng aan als ze alcohol verkopen aan minderjarigen zoals vastgelegd in het handhavingsbeleid.
In sommige gebieden waar zich een grote concentratie van alcoholverkooppunten (niet horeca) bevindt, veroorzaken bezoekers onder invloed van alcohol veel overlast. Het kan daarbij gaan om allerlei vormen van overlast, zoals geluidsoverlast, agressief gedrag of verstoring van de openbare orde. Om gemeenten een extra instrument te geven om hiertegen op te treden, biedt de Alcoholwet de mogelijkheid om een gebied aan te wijzen als alcoholoverlast-gebied. De gemeente kan dan bepalen tot een verbod of beperking van de verstrekking van zwakalcoholhoudende drank vanuit bepaalde verkooppunten, of om geen vergunningen in dat gebied te verlenen, of dat er bepaalde verboden of beperkingen gelden, zoals bijvoorbeeld het verbod op happy hours. Dit betekent onder meer dat een gemeente kan bepalen dat binnen het aangewezen alcoholoverlastgebied op basis van de in artikel 25f van de Alcoholwet genoemde gronden geen (horeca- of slijters)vergunning wordt verleend. Dit betekent een uitbreiding van de reguliere weigeringsgronden, zoals geregeld in artikel 27 van de Alcoholwet, voor deze specifieke situatie. Vooralsnog lijkt er in Den Haag geen sprake van een grote concentratie van alcoholverkooppunten (niet horeca) waar bezoekers onder invloed van alcohol veel overlast veroorzaken. Er is op dit moment geen aanleiding om een alcoholoverlastgebied aan te wijzen. Uiteraard wordt dit continu gemonitord.
Bedel- en softdrugsoverlast
Op basis van klachten van burgers, het beeld van professionals uit het lokale veld en cijfers en ervaringen van politie en de handhavingsorganisatie kunnen ook gebieden aangewezen worden waar een bedel- en/of softdrugsverbod geldt. In maart 2021 heeft de burgemeester voorstellen aan de raad gestuurd om gebieden aan te wijzen waar een bedel- en/of softdrugsverbod geldt (RIS307982).
Ieder jaar zal een evaluatie plaatsvinden van de bedelverbods- en softdrugsverbodsgebieden om te bepalen of verlenging nodig is. In de stadsdelen monitoren de partners de overlast en veiligheidssituatie. Wanneer op een nieuwe locatie bedel- of softdrugsgerelateerde overlast toeneemt, deze structureel van aard lijkt te zijn ondanks interventies van handhaving en politie, kan de burgemeester altijd in de tussentijd besluiten een nieuw gebied aan te wijzen. Het college wil zo min mogelijk gebieden waar een verbod geldt. Het uitgangspunt is dat door de samenhang van problematiek de gebieden waar een alcohol-, bedel- of softdrugsverbod geldt zoveel mogelijk hetzelfde zijn. Dit maakt het duidelijker, zowel voor bewoners als voor handhavende partijen.
Drugspanden
In 2022 blijft de gemeente woningen en bedrijfspanden sluiten op grond van artikel 13b van de Opiumwet als er een relatie is met drugshandel. Dit gebeurt in de strijd tegen met name aan drugshandel gerelateerde overlast en (zware) drugscriminaliteit. Daarnaast sluit de gemeente panden waar is geconstateerd dat voorbereidingshandelingen worden getroffen voor drugshandel. Er is daartoe extra aandacht voor growshops en andere detailhandel waar stelselmatig goederen en chemicaliën worden aangetroffen voor de productie van drugs. Ook de drugslabs en hennepkwekerijen waar nog geen drugs te vinden is, vallen hieronder.
Overlastwet
Mensen die herhaaldelijk de openbare orde individueel of groepsgewijs verstoren, worden aangepakt op basis van de Wet maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (Overlastwet). De gemeente start in 2022 met de pilot Bestuurlijk toezicht. Dat wil zeggen dat overlastgevende personen die tevens verward gedrag vertonen en een hoog maatschappelijk veiligheidsrisico zijn, hulp krijgen zonder dat er meteen een gebiedsverbod komt. Het doel is de overlast te laten stoppen. Daarnaast richt de gemeente zich op mensen die voor overlast zorgen tijdens grote evenementen, zoals het WK-voetbal en de jaarwisseling.
Spoor 3: Bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit
Stevige aanpak
Den Haag kent tientallen criminele netwerken in de stad die veel geld verdienen met drugshandel, mensenhandel en vastgoedfraude (RIS 304166). Dit geld wordt vervolgens geïnvesteerd in Haagse horeca, vastgoed en andere vormen van bedrijvigheid. Dit spoor gaat over het dwarsbomen van het criminele verdienmodel en het weerbaar maken van bewoners en bedrijven tegen criminele organisaties. De gemeente gaat dit in 2022 opnieuw stevig aanpakken, samen met de veiligheidspartners. De aanpak is themagericht (hennepteelt, drugs, mensenhandel, witwassen en vastgoedfraude), subjectgericht (cruciale spelers in criminele netwerken en dadergroepen), gebiedsgericht (o.a. Weimarstraat/Beeklaan) en objectgericht (hotspots, vrijplaatsen) (RIS 307820).
Bestuurlijke maatregelen
Samen met de politie, het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst gaat de gemeente het criminele verdienmodel dwarsbomen en de overheid weerbaarder maken. De gemeente doet dat met bestuurlijke maatregelen om te voorkomen dat criminele organisaties voet aan de grond krijgen in Den Haag. Het gaat bijvoorbeeld om het aanwijzen van een vergunningplicht voor gebieden en/of branches, bijvoorbeeld voor de Weimarstraat/Beeklaan (RIS 306648).
Weerbaarheid van de gemeente zelf
Het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) richt zich op het voorkomen en terugdringen van malafide bedrijvigheid en het aanpakken van alle misstanden in de sekswerkersbranche. Dit doet de gemeente met integrale controles in Den Haag en de regio. In het team werken verschillende partners samen, zoals de gemeente, politie, de belastingdienstBelastingdienst, de douane, de Inspectie SZW, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de Omgevingsdienst Haaglanden en het UWV.
Haags Economisch Interventie Team
Het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) richt zich op het voorkomen en terugdringen van malafide bedrijvigheid en het aanpakken van misstanden in de sekswerkersbranche. Dit doet de gemeente met integrale controles in Den Haag en de regio. In het team werken verschillende partners samen, zoals de gemeente, politie, de Belastingdienst, de douane, de Inspectie SZW, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de Omgevingsdienst Haaglanden en het UWV.
In Den Haag en de regio worden jaarlijks honderden ondernemingen gecontroleerd bij signalen van malversaties. Signalen kunnen via meldingen van bewoners binnenkomen, maar ook vanuit de politie, gemeenten of partners. Het HEIT is een belangrijke partner in de aanpak van ondermijnende criminaliteit en het tegengaan van oneerlijke concurrentie.
Bibob
De Wet Bibob is voor de gemeente een belangrijk instrument bij de bestrijding van ondermijning. De gemeente Den Haag past deze wet breed toe: vergunningen, subsidies, vastgoedtransacties (waarbij de gemeente partij is) en overheidsopdrachten. Jaarlijks voert de gemeente zo’n 1.000 Bibob-toetsen uit. In een kwart van de gevallen leidt dit tot nader onderzoek, eventueel gevolgd door een adviesaanvraag bij het landelijk bureau Bibob. Met de toepassing van deze wet gaat de gemeente ondermijning, oneerlijke concurrentie en vermenging van de onder- en bovenwereld tegen.
In 2021 is de Regeling Bibob Den Haag 2021 door het college vastgesteld. Deze regeling geeft de gemeente meer onderzoeksmogelijkheden waarmee zij kan voorkomen dat de gemeente subsidies aan criminele organisaties verstrekt. De implementatie van de Regeling Bibob Den Haag 2021 over de verschillende beleidsterreinen zal in 2022 verder worden opgepakt.
De gemeente heeft het gemeentelijk bureau Bibob structureel versterkt met drie formatieplaatsen. Aanleiding zijn de uitkomsten van het ondermijningsbeeld en een wetswijziging die een verruiming van de toepassingsmogelijkheden biedt. Ook de vergunningplicht voor bedrijfsactiviteiten vraagt meer capaciteit, bijvoorbeeld Weimarstraat/Beeklaan.
Mensenhandel
Mensenhandel is gericht op uitbuiting en kent verschillende verschijningsvormen. Uitbuiting komt niet alleen in het sekswerk voor. Het gaat ook om arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting. Ook minderjarigen kunnen slachtoffer worden van mensenhandel.
Mensenhandel vraagt om een integrale aanpak: van preventie tot bestrijding en bescherming van slachtoffers. Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidsketens is hierbij essentieel. Het integraal actieprogramma Mensenhandel Den Haag 2020-2023 is het uitgangspunt (RIS 305595). De gemeentelijke aanpak is gestoeld op drie pijlers: mensenhandel voorkomen, mensenhandel bestrijden en slachtoffers van mensenhandel beschermen. Daarbij zorgt de gemeente voor een goede samenwerking, onder meer tussen zorg- en veiligheidspartners.
Overige kerntaken openbare orde en veiligheid
Sekswerk
Het Haagse sekswerkersbeleid (RIS 304625) is er ook in 2022 op gericht dat sekswerkers veilig en gezond kunnen werken. In Den Haag ligt de focus op de zorg en dienstverlening van sekswerkers, verbetering van de positie van sekswerkers en de regulering, handhaving en het toezicht binnen de sekswerkersbranche. Alle doelgroepen zijn in beeld: vrouwen, mannen, transgenders en sekswerkers uit de niet-vergunde sector.
Vergunde branche
De gemeente houdt toezicht op de vergunde sekswerkersbranche. Elke exploitant moet een goedgekeurd bedrijfsplan hebben waarin staat hoe de ondernemer zorgt voor veilige en hygiënische werkomstandigheden. Alle seksinrichtingen met een vergunning worden een aantal keren per jaar gecontroleerd. Elke vier jaar vindt een Bibob-toets plaats op alle vergunningen. Verder heeft de gemeente contact met exploitanten over hun verantwoordelijkheid voor een veilige werkomgeving.
Niet-vergunde sekswerkersbranche
De gemeente geeft ook prioriteit aan toezicht en handhaving van de niet-vergunde sekswerkersbranche, zoals de beauty branche, thuissekswerkers, hotelsekswerkers en de illegale escort. Ook verkent de gemeente hoe zij initiatieven vanuit de branche kan steunen en daarin kan samenwerken met de branche. Denk bijvoorbeeld aan een platform waarop sekswerkers elkaar kunnen waarschuwen voor gewelddadige klanten.
Wetsvoorstel regulering sekswerk
Op dit moment ligt het wetsvoorstel Wet regulering sekswerk in de Tweede Kamer. Deze wet regelt een landelijke vergunningplicht voor sekswerkers en voor exploitanten van seksbedrijven. Deze vergunningen worden in een landelijk register ingeschreven. De wet regelt ook een grondslag om gegevens van sekswerkers te kunnen verwerken. Dit is nodig om goed toezicht te kunnen houden op de hele sekswerkersbranche. Zolang het nog een wetsvoorstel is, blijft de gemeente hiervoor aandacht vragen bij het ministerie, samen met de andere G4-steden.
Veilig uitgaan
De gemeente wil een veilig uitgaansklimaat zonder agressie en geweld. Wat doet de gemeente hier komende jaren aan? Ondernemers krijgen het vertrouwen en de gemeente confronteert hen zo min mogelijk met controles en toezicht. Dit vertrouwen gaat gepaard met verantwoordelijkheid. De gemeente verwacht van horecaondernemers dat zij rekening houden met omwonenden en samenwerken met de toezichthouders aan een veilig uitgaansklimaat en een schone, verzorgde buitenruimte.
Informatiegestuurd toezicht
In gebieden waar de leefbaarheid niet op het gewenste niveau is, wordt toezicht gerichter ingezet. Daarbij kiest de gemeente voor informatiegestuurd toezicht. Dat wil zeggen dat de gemeente kijkt naar de informatie uit de stadsdelen, de politie en overige signalen uit het veld. Bij incidenten en overlast neemt de gemeente passende bestuurlijke maatregelen, zoals vastgelegd in het handhavingsbeleid. De gemeente beoordeelt iedere casus daarbij op zijn eigen merites. Dit versterkt de balans tussen enerzijds een prettig woon- en leefklimaat van de buurt en anderzijds optimale ruimte voor ondernemers.
Iedereen is welkom
Ondernemers, bewoners en partners, zoals de Koninklijke Horeca Nederland en de politie, denken in 2022 mee met de gemeente over de stedelijke kaders. Bij dat samenspel horen gedeelde verantwoordelijkheden. Ondernemers en bezoekers hebben respect voor toezichthouders. De gemeente geeft ruimte aan ondernemers die op een vernieuwende manier om willen gaan met de veiligheid in en om hun zaak. Bij problemen of klachten werken ondernemers en bewoners gezamenlijk aan oplossingen. Daarnaast verwacht de gemeente dat niemand mensen uitsluit: iedereen is welkom in Den Haag.
Coffeeshops
Het coffeeshopbeleid (RIS 302478) is gericht op het behouden van een kleine beheersbare branche. In Den Haag zijn 36 coffeeshops. Een aandachtspunt in 2022 blijft de overconcentratie in de Weimarstraat en het Zeeheldenkwartier. Verplaatsen is in de praktijk lastig vanwege de belangen van andere bewoners, bedrijven en instellingen op de nieuwe locatie en tegenstrijdige belangen met andere gemeentelijke beleidsterreinen, zoals het bedrijventerreinenbeleid. De gemeenteraad zal uitdrukkelijk worden betrokken bij deze belangenafweging.
Ondertussen blijft de gemeente zich inspannen om de openbare orde en veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen. Dit gebeurt in periodiek overleg met de branche, die in meerderheid is verenigd in de Haagse Coffeeshops Vereniging.
Heling
Het tegengaan van handel in gestolen goederen (heling) heeft prioriteit. In 2022 controleert de gemeente of opkopers in helinggevoelige branches zoals juweliers, electronica en de automotive branche gebruik maken van het digitaal opkopersregister. Dit register zorgt ervoor dat de inkoop en verkoop van gestolen goederen snel wordt gesignaleerd door politie en handhavingsteams én dat de afzetmarkt voor overvallers, inbrekers en straatrovers kleiner wordt.
Evenementen
In 2022 ligt de focus, zeker na de heftige coronaperiode, op de dienstverlening aan organisatoren van evenementen. Zo zoekt Den Haag de balans tussen de rode loper voor aansprekende evenementen, veiligheid voor de bezoekers van deze evenementen en beheersbare druk op populaire evenementenlocaties. Dit is een continu proces van afstemming tussen alle interne en externe actoren.
In 2022 investeert de gemeente opnieuw in de communicatie met organisatoren. Het gemeentelijke centrale evenementenbureau speelt hierin een belangrijke rol. In een vroeg stadium checkt de gemeente onder regie van dit bureau de geschiktheid van locaties, inclusief (bestuurlijke) knelpunten en de mogelijkheid voor subsidiëring. Hierdoor wordt het voor organisatoren makkelijker om een succesvol evenement te organiseren.
Omdat Den Haag een aantal zeer gewilde evenementenlocaties heeft, werkt het evenementenbureau aan locatiebeleid. Dit maakt duidelijk voor bewoners en organisatoren wat wel en wat niet kan op deze locaties. Zo zorgen we voor een betere spreiding van het aanbod over de stad en voor minder klachten.
Jaarwisseling
Den Haag spant zich elk jaar in om de jaarwisseling feestelijk en veilig te laten verlopen. In samenwerking met de hulpdiensten, gemeentelijke diensten en jeugdwerkers wordt de jaarwisseling voorbereid. Wijkgerichte activiteiten van Haagse bewoners ondersteunt de gemeente. Overlast voorkomt de gemeente met een mix van preventiemaatregelen, voorlichting en lik-op-stukbeleid. Rondom ziekenhuizen, dierenasiels, kinderboerderijen en in groengebieden zijn verplichte vuurwerkvrije zones. Bewoners die afspreken om in hun straat geen vuurwerk af te steken, kunnen bij de gemeente borden aanvragen die dat aangeven.
Voetbal
De gemeente werkt goed samen met de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag. Komende jaren is het streven om de politie-inzet structureel onder de 10.000 uur te houden. Dit is moeilijk te plannen en afhankelijk van zaken als: sportieve resultaten, het ontstaan van nieuwe supportersgroepen en evenementen rond de wedstrijden.
Brandweer en rampenbestrijding | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
49.868 | 3.058 | 46.810 |
Brandweerzaken
Het beleid van Brandweer Haaglanden blijft ook de komende jaren gericht op de fysieke veiligheid in de regio (RIS 308467). Thema’s achter de schermen: duurzame inzetbaarheid, het binnenhalen én houden van nieuwe medewerkers en op een nieuwe manier werken. Verder investeert de brandweer in 2022 in risicobeheersing om een belangrijke gesprekspartner en adviseur van en voor de gemeenten te blijven, o.a. over de Omgevingswet en opgaven op het gebied van circulaire economie, klimaatverandering, energietransitie en stedelijke verdichting.
Strandveiligheid | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
993 | 0 | 993 |
Strandveiligheid
De gemeente zorgt ook in 2022 voor de strand- en zwemveiligheid. Jaarlijks wordt de gemeenteraad hierover in het voorjaar geïnformeerd. De Veiligheidsregio Haaglanden gaat de strandveiligheid jaarrond organiseren. Dit gebeurt stapsgewijs. Reden hiervoor is dat het gebruik van het strand gedurende het jaar toeneemt met uiteenlopende (water)sporten en activiteiten. De voorgenomen jaarrondbewaking vraagt om de realisatie van twee vaste, multidisciplinaire hulpposten op de stranden van Kijkduin en Scheveningen. Deze posten stellen de hulpdiensten in staat om hun taken doelmatig en adequaat uit te voeren. Het streven is deze nieuwe hulpposten in het voorjaar van 2023 te realiseren.
Crisisbeheersing in de regio
Binnen de regio Haaglanden zijn negen gemeenten onderdeel van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden. Hier hebben de gemeenten de uitvoerende taken voor brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en multidisciplinaire rampenbestrijding en crisisbeheersing belegd. Deze structuur zorgt ervoor dat in iedere gemeente het bestuur bij een incident, crisis of ramp 24 uur per dag adviezen en ondersteuning krijgt van de samenwerkende hulpdiensten. Voor de samenwerkende gemeenten levert Den Haag de coördinerend gemeentelijk functionaris. Deze functionaris coördineert de maatregelen van de regiogemeenten bij de rampenbestrijding. Het regionaal bureau Gemeentelijke crisisbeheersing ondersteunt de functionaris hierbij.
Crisisorganisatie gemeente Den Haag
In 2022 richt de gemeente zich op het verder professionaliseren van de crisisorganisatie. We zoeken samenwerking met andere gemeentelijke diensten en externe partners. Functionarissen binnen de crisisorganisatie blijven vakbekwaam met opleidingen, trainingen en oefeningen. Iedere inzet wordt geëvalueerd om van te leren.
Cybercrisis
De gemeente wordt steeds meer afhankelijk van een goed functioneerde ICT-infrastructuur en -dienstverlening. Uitval van ICT heeft directe gevolgen voor de veiligheid, openbare orde en maatschappelijk- en bedrijfscontinuïteit. Het is daarom van groot belang snel en effectief te reageren op een cybercrisis of -incident. Wat gaat de gemeente daarvoor doen in 2022? Samenwerking met de interne gemeentelijk diensten en vitale partners is de basis. Hiervoor organiseren we trainingen en oefeningen. In de handreiking over cybergevolgbestrijding zijn de verantwoordelijkheden in kaart gebracht. De handreiking is de basis voor de werkwijze van de gemeente Den Haag bij zowel een interne als externe cybercrisis.