Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?
Alle Haagse inwoners moeten ongeacht hun achtergrond de kans krijgen om via onderwijs het beste uit zichzelf te halen. De gemeente wil gelijke kansen voor alle kinderen en jongvolwassenen in Den Haag. Onderwijs kan daaraan bijdragen. De 7 ambities voor 2018-2022 staan in de Haagse Educatieve Agenda, waarbij de eerste 2 ambities prioriteit zijn:
- Kansengelijkheid in het Haagse onderwijs.
- Voldoende, bekwame en innoverende onderwijsprofessionals.
- Leren samenleven op school.
- Onderwijs dat bijdraagt aan de economie van de stad.
- Een brede leer- en ontwikkelomgeving.
- Voor iedere leerling een passende plek.
- Voldoende en toekomstbestendige gebouwen.
Begin 2022 wordt de Haagse Educatieve Agenda 2022-2026 vastgesteld. Deze begroting (2022) is nog gebaseerd op de huidige Haagse Educatieve Agenda 2018-2022.
HEA Jaarplan 2021/2022
Nieuwe maatregelen staan in het HEA Jaarplan 2021/2022. Voor de structurele maatregelen uit de Haagse Educatieve Agenda is een budgetoverzicht voor 2022. Hier zijn ook de subsidieregelingen 2021 op gebaseerd.
Extra middelen na corona
De effecten van de schoolsluitingen door de coronacrisis worden nu zichtbaar. Vooral kwetsbare leerlingen en leerlingen die al een achterstand hadden zijn getroffen door het afstandsonderwijs en zijn verder achteropgeraakt. Scholen hebben zich met hulp van de gemeente en met extra middelen van het Rijk zo goed mogelijk aangepast aan het afstandsonderwijs. Met extra lessen, hulp en ondersteuning is geprobeerd de schade te beperken. Op verzoek van het Rijk hebben scholen de achterstanden in kaart gebracht en kunnen zij de komende 2 jaar met middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) extra inhaal- en ondersteuningsprogramma’s aanbieden. De middelen (omvang nog niet bekend) die de gemeente uit het NPO ontvangt worden ingezet om scholen hierbij zo goed mogelijk te ondersteunen.
Sociaaleconomisch herstelplan Den Haag
In 2022 gaat de gemeente verder met het sociaaleconomisch herstelplan. Maatregelen zijn: het verstrekken van laptops aan kinderen met een Ooievaarspas, buitenschoolse activiteiten in achterstandswijken, zelfstudieplekken voor studenten en extra inzet om stageplekken te werven en kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt te introduceren. Daarnaast zijn maatregelen opgenomen in het HEA Jaarplan 2021/2022, zoals extra begeleiding in de klas met StudentenvoorEducatie en huiswerkfaciliteiten in de bibliotheken.
Wat is achterstand?
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent op basis van gezins- en schoolkenmerken, zoals het opleidingsniveau van de ouders en de verblijfsduur in Nederland, of een kind tussen de 2,5 en 12 jaar een risico heeft op een achterstand. Op basis van deze indicaties ontvangen basisscholen en gemeente de zogenaamde Onderwijs Achterstands Beleid (OAB)-middelen om achterstanden in het onderwijs tegen te gaan. Bij leerlingen in het voortgezet onderwijs wordt gekeken of het postcodegebied waar de leerlingen vandaan komen een armoedeprobleemcumulatiegebied (apc-gebied) is. Op basis van het aantal apc-leerlingen ontvangen scholen voor voortgezet onderwijs extra middelen om achterstanden in het onderwijs tegen te gaan.
Programma op hoofdlijnen
bedragen x € 1.000 | |||||
Begroting | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 151.436 | 151.421 | 134.647 | 134.473 | 132.444 |
Baten | 58.757 | 49.716 | 49.716 | 49.716 | 49.716 |
Saldo exclusief reserves | 92.679 | 101.705 | 84.931 | 84.757 | 82.728 |
Toevoegingen | 14.755 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 12.800 | 12.637 | 2.000 | 2.051 | 0 |
Saldo inclusief reserves | 94.634 | 89.068 | 82.931 | 82.706 | 82.728 |