Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2022?
Wat mag het kosten (€1.000) | |||
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Management en ondersteuning primair proces | 121.749 | 528 | 121.221 |
Ondersteuning ambtelijke organisatie (centrale bedrijfsvoering) | 159.171 | 2.064 | 157.107 |
Ondersteuning bestuur en concernbedrijfsvoeringstaken | 20.754 | 0 | 20.754 |
Totaal | 301.675 | 2.592 | 299.082 |
Een professionele bedrijfsvoering is nodig om de gemeentelijke primaire processen goed te laten verlopen. Via centraal georganiseerde bedrijfsvoeringsonderdelen organiseert Den Haag strategische kaderstelling en toetsing, advies en expertise en administratie en beheer. In de paragraaf bedrijfsvoering worden de ambities voor deze onderdelen nader toegelicht. De aansturing van de primaire processen gebeurt door de diensten. Alle leidinggevenden en de managementondersteuning binnen de gemeentelijke organisatie maken onderdeel uit van de overhead.
Het structureel begrotingssaldo 2022 kan als volgt worden gespecificeerd:
bedragen x €1.000 | ||
Economische hoofdcategorie | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
Salarissen en sociale lasten | 223.209 | 219.444 |
Inhuur externen | 3.301 | 3.033 |
Kapitaallasten | 14.985 | 13.089 |
Overige lasten | 75.550 | 73.013 |
Baten (inclusief onttrekkingen) | -2.739 | -2.592 |
Doorbelasting naar beleidsprogramma's | -6.149 | -6.904 |
Totaal | 308.157 | 299.082 |
De salarislasten zijn de grootste post. De daling ten opzichte van de begroting 2021 wordt veroorzaakt door lagere salaris- en kapitaallasten. Voornamelijk als gevolg van eerder afgesproken efficiency bezuinigingen.
In het Besluit begroting en verantwoording staat uit welke componenten overhead bestaat. In onderstaande tabel is het begrotingssaldo naar deze componenten uitgesplitst:
bedragen x €1.000 | ||
Verdeling over | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
Leiding en ondersteuning primair proces | 132.003 | 124.146 |
Informatievoorziening en automatisering | 67.440 | 64.403 |
Financiën en control | 32.959 | 32.930 |
Facilitaire zaken en Huisvesting | 31.343 | 32.477 |
Personeel en organisatie | 21.527 | 21.011 |
Juridische zaken | 6.521 | 8.045 |
Communicatie | 7.020 | 7.181 |
Bestuursadvisering en ondersteuning | 6.585 | 6.578 |
Informatiebeheer | 1.704 | 1.267 |
Inkoop | 1.054 | 1.045 |
Totaal | 308.157 | 299.082 |
Toerekening overhead aan heffingen en tarieven
De overheadkosten worden doorberekend aan heffingen en tarieven via een opslagpercentage. Dat staat in de verordening Financieel beheer en beleid 2019. De centraal georganiseerde taken binnen het overzicht overhead vormen een goede basis voor een algemeen geldend opslagpercentage voor de centrale overhead. Dit percentage wordt berekend door deze centrale overhead te delen op de geraamde directe kosten binnen het primair proces, inclusief het management en de ondersteuning daarvan.
In 2022 is de maximale opslag van de gemeentebrede overhead op de toerekening van personeelslasten aan prijzen en tarieven 33% voor binnendienstmedewerkers en 24% en voor buitendienstmedewerkers. Voor buitendienstmedewerkers geldt een andere opslag omdat zij veel minder gebruik maken van huisvesting en werkplekken.
Verbonden partijen
De gemeente neemt binnen de strategische kernvoorraad deel aan 7 Verenigingen van Eigenaren die als verbonden partij worden aangemerkt. Deze verenigingen maken jaarlijks afspraken over het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan panden.